– Läget är betydligt bättre än för ett år sedan, säger styrelseordförande Anders Sundström.
Coop har länge varit ekonomiskt pressat och meddelade tidigare i år att dess system med återbäring slopas. Systemet där 3,4 miljoner medlemmar fått upp till fem procent tillbaka har inte lett till den merförsäljning man hoppats på. Det kostade dessutom koncernen nästan 900 miljoner kronor förra året.
Enligt Anders Sundström, styrelseordförande i KF och Coop, tycks koncernen åtminstone ha lämnat botten.
– Läget är betydligt bättre än för ett år sedan – siffrorna är bättre. Det är långt ifrån bra och vi har jättemycket kvar att göra, säger han.
I sitt nya medlemsprogram, som börjar gälla den 1 juli, ger varje handlad krona hos Coop eller dess partners poäng som sedan kan bytas mot andra varor och tjänster från och med den 1 oktober. Personliga erbjudanden införs liksom medlemspriser och rabattcheckar. Tanken är att alla hushåll, oavsett storlek, ska ha mycket att hämta.
– Det gamla programmet var väldigt stumt. Det sade att ju mer du handlar desto mer rabatt får du. Så är du en liten familj är det väldigt svårt att ta del av det.
Med det nya upplägget hoppas man kunna skruva upp köplusten bland medlemmarna.
– Det här är ju verkligen att förflytta sig till att öka aktiviteten, och vi tror att det här kommer öka försäljningen, säger Sundström.
Var kostnaderna för poängsystemet kommer att landa är oklart, men det ska handla om lägre summor än för det tidigare. Programmet ska dock inte ses som räddningen för koncernen, enligt Anders Sundström.
– Det här kommer att hjälpa till, men det finns inte en skruv som man skruvar på så allt fixar sig.