Matbud på moppe, eldrivna skateboards, vanliga elcyklar och förstås de omdebatterade elsparkcyklarna. Det är bara några av de fordon som ska samsas på cykelbanorna nu för tiden.
Den ökade variationen – och framför allt de olika hastigheterna – ser intresseorganisationen Cykelfrämjandet som problematiskt.
– Det kan verka coolt men det skrämmer också väldigt många barn och andra som inte vågar cykla, så man förstör ju rörelsefriheten för andra, säger Per Hasselberg, ordförande för Cykelfrämjandet.
Vilken kategori som fordonen klassas som – vilket är det som avgör om de får köra på cykelbanan – är inte helt klart. Enligt Transportstyrelsen beror det på vilken hastighet som fordonet är konstruerat för. Om det är konstruerat för en högre hastighet än 25 kilometer ska det klassas som en moped klass 1, och ska då bara köra på körbanan.
Kommer se annorlunda ut om 50 år
Sergei Gerasimenko, som både bygger och säljer enhjulingar och själv åker på fritiden, menar att det är naturligt att cykelbanan innehåller allt fler fordon av olika typ.
– Om 50 år kommer det vara en helt annan flora och fauna på cykelvägen, det är dagens verklighet, kom igen Sverige, säger han.
Många av de enhjulingar som han säljer har en topphastighet på över 70 kilometer i timmen. Han medger att han gillar att åka snabbt, och att han är van vid arga blickar från cyklister. Samtidigt säger han att med farten kommer med ett ansvar.
– Men jag ser oss som riddare, vi är överlägsna i trafiken och då måste man också bete oss hövligt. Det finns alltid de som gör dumma saker men Darwin kommer att ta hand om dem, snabbare än polisen gör.