Självkörande bilar finns redan. Autopiloten på vissa moderna bilar erbjuder olika grad av grundläggande självkörande. Foto: Waymo

Då tar förarlösa bilar över på våra gator

Uppdaterad
Publicerad

I år skulle det ha skett – genombrottet för självkörande bilar. Prognoserna om hur snabbt det skulle ske slog fel. SVT Nyheter tar pulsen på utvecklingen i Silicon Valley, där allt fler företag ger sig in i kampen om att bli först och störst.

Självkörande fordon kommer att förändra vårt sätta att förflytta oss, det är det ingen tvekan om.

Självkörande bilar finns redan. Autopiloten på vissa moderna bilar erbjuder olika grad av grundläggande självkörande. Hastighetskontroll, automatisk inbromsning och i vissa fall ännu mer autonom körning. Men fortfarande är det ingen biltillverkare som uppmanar kunderna att helt släppa ratten.

Försenad ankomst

Den största optimisten av dem alla, Teslas Elon Musk, är visserligen beredd att låta datorn ta över helt redan nästa år. Nyligen gick han ut och sa att bolagets bilar redan 2020 ska kunna uppgradera mjukvaran för att bli helt självgående. Men de flesta andra är skeptiska till att det kommer gå så snabbt.

-Vi överskattade hur snabbt självkörande bilar skulle komma, sa Fords vd Jim Hackett vid ett bilforum i Detroit tidigare i år.

Olika slags aktörer

Bolagen som driver utvecklingen är dels gamla bilföretag som samarbetar med nya teknikföretag med spetskompetens inom artificiell intelligens och dels teknikbolag med mjukvaran som ser själva hårdvaran, den fysiska bilen, som det sekundära.

På ena sidan finns GM som köpte Cruise och Ford och Volkswagen, som gått samman för att lära sig tillsammans med nystartade Argo AI. Även Tesla liknar de gamla biltillverkarna genom att bygga och tjäna pengar på att sälja bilar.

Bland teknikbolagen finns Waymo, Uber eller Lyft, där man satsar på att ta fram en teknik som går att applicera på olika bilmodeller. Idag samarbetar var och en av dem med ett begränsat antal bilmärken. Men de tänker sig inte bli biltillverkare. De ska tjäna pengar på att sälja transporttjänster. Per körning, eller kanske som prenumeration?

Först och störst är bäst

Alla vill vara högst upp i näringskedjan, närmast slutkunden som betalar. Om vi kommer sluta äga bilar och bara beställa när det behövs, så är det där pengarna finns. Om vi ändå kommer vilja ha vår egen bil, så är det aktörerna som kan sälja självkörande fordon som är rätt positionerade.

Oavsett, så finns det stor fördel med att vara största aktören. Ju fler bilar man har ute på vägarna, desto fler fordon som lär sig av trafiken och kan bidra till att förbättra mjukvaran som uppdateras på samtliga modeller av det märket. Ju fler bilar i taxiflottan, desto lättare att få en snabbt och fler som kommer att välja det bolaget.

Verklighet om ett par år

Mikael Thor är en av dem som jobbar i framkanten av utvecklingen i Silicon Valley, som teknisk gruppchef på ”taxi”-bolaget Lyft´s utvecklingsavdelning i Palo Alto för självkörande-teknik. Han tror att självkörande bilar på gatorna är bara några år bort.

-Nu pratar man om 2021/2023 vad gäller helt självkörande bilar. Först på motorvägar, där det är mindre komplexa trafiksituationer. Vi får nog vänta fyra-fem år innan det är verklighet även i stadsmiljö.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.