Foto: TT

Allt fler köper kläder på nätet

Uppdaterad
Publicerad

Klädhandeln på nätet fortsätter att växa. Allt fler överger den fysiska butiken och köper sina jeans i en nätbutik.

Klädhandeln på nätet växte med 8 procent förra året och omsatte 9,1 miljarder kronor. Den digitala klädhandeln drar därmed ifrån den fysiska handeln. Näthandeln utgör nu 14 procent av den totala kläd- och skohandeln.

– Alla som över huvud taget handlar på nätet handlar kläder. Det är en av de största produktgrupperna och också den som har funnits med längst tid. Den har verkligen det tydliga arvet i postordern, säger Jonas Ogvall, vd för branschorganisationen Svensk Digital Handel.

Vuxit kraftigt

Nätförsäljningen av kläder har vuxit kraftigt sedan 2005, som är något av ett startår för nätklädhandeln. Det var då som kända klädkedjor som Hennes & Mauritz, Kapp-Ahl och Lindex etablerade sig på nätet. Senare har renodlade aktörer som Zalando, Nelly, Boozt och Bubblerom etablerat sig.

Klädhandeln på nätet känner inte av några nationsgränser. Framför allt unga handlar på utländska sajter.

– Konkurrensen är stenhård just inom det segmentet. Det är verkligen där som den internationella konkurrensen kommer in. Tittar man på de på stora utländska aktörerna som finns i Sverige, som till exempel Zalando, så är de inom kläder och skor.

Mobiltelefoner

Tillgången till smarta mobiltelefoner har inneburit ett stort genombrott för näthandeln.

– Förut skulle man ha en dator hemma och skaffa en uppkoppling. Nu är det telefonen och då har du tillgång till handeln direkt, och det tror jag är viktig anledning till att e-handeln totalt ökar med 16–17 procent, säger Ogvall.

Ett viktigt skäl till att framför allt unga överger den fysiska butiken är att det har blivit enklare att returnera varor som man inte är nöjd med, till exempel om det är fel storlek.

– För några år sedan försökte handlarna göra det svårt att returnera, medan man i dag gör det lätt att returnera. En kund som handlar mycket och returnerar blir en lojal kund.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.