Efter år av spekulationer så bekräftade Amazon för en månad sedan att de snart lanserar en svensk e-handel. Tidsplanen är fortfarande okänd, men Nicklas Storåkers, vd på Pricerunner, tror att den svenska sajten ska vara igång till första november. Men den svenska marknaden är bara början, berättar han i SVT:s Ekonomibyrån.
– Den information som vi har fått från Amazon är att de tänker lansera i hela Norden. Kanske inte under hösten, men det ligger i planerna att lansera både i Finland, Danmark och Norge. Med lokala domän, alltså amazon.dk till exempel, säger Nicklas Storåkers.
Sajter på engelska
Den amerikanska nätjätten har lanserat e-handelsbutiker i 15 länder, det senaste tillskottet är den nederländska sajten som kom tidigare i år.
– I de andra nordiska länderna kommer det kanske inte översatta sajter. I Sverige kommer vi se en sajt på svenska, men i de övriga länderna kommer det till en början vara sajter på engelska. Det är den information vi har fått från Amazon, säger Nicklas Storåkers, vd på Pricerunner.
Väntas möta hård konkurrens
Hittills har Amazon inte fått samma fäste i resten av världen som jätten har i USA där de är den marknadsledande e-handeln. Nicklas Storåkers tror att det kommer ta lång tid för nätjätten att få en dominerande roll i den svenska handeln.
– Nu när man ger sig in i Sverige så finns det väldigt många stora etablerade e-handlare som kommer ge Amazon väldigt hård konkurrens. Så jag förväntar min att de kommer få några procents marknadsandelar, men inte mer, säger Nicklas Storåkers i programmet.
SVT har sökt Amazon för en kommentar men de avböjer i nuläget att kommentera.
Se Ekonomibyrån i SVT Play med start 19.00.