– Det är stort, en milstolpe. Det är ganska svårt att ta sig in här, säger Jan-Erik Berggren, motorjournalist på Teknikens värld och jurymedlem.
Teslas vd: Kina kan krossa andra tillverkare
Vd:n för elbilstillverkaren Tesla, Elon Musk, har tidigare i år sagt att Kinas bilindustri är världens mest konkurrenskraftiga och att landets intåg i branschen har potentialen att ”krossa tillverkare i andra delar av världen”.
– Jag tror de kan få stora framgångar utanför Kina, beroende på vilka tullavgifter eller handelshinder som sätts upp, säger Musk.
Tidigare, när bilbranschen bara tillverkade bilar med förbränningsmotorer, var det svårare för nya märken att etablera sig eftersom de inte presterade lika bra i säkerhetstester. Nu kan nykomlingarnas bilar vara lika bra som alla andra, enligt Jan-Erik Berggren.
Vad är förklaringen till kinesiska bilindustrins framgångar?
– De är är duktiga på att massproducera saker. De är duktiga på elbilsbatterier. De kontrollerar 90 procent av hela råvarukedjan.
BYD står för ”Build your dream”. Företaget tillverkar alla sina komponenter själva och är en av världens största batteritillverkare.
Kundlojalitet kan brytas med elbil
En fördel för de nya tillverkarna är också att kundernas lojalitet mot gamla bilmärken är svagare när branschen övergår till elbilsmotorer, enligt Jan-Erik Berggren.
– När man tänker något helt nytt, som en elbil, så tänker man lite mer på andra märken.
Bland de nya kinesiska bilmärkerna som rullat in i Sverige finns nu utöver BYD även MG, Ora, Xpeng, Nio, Maxus, Hongqi, Wey, Jac, Zeekr, Omoda och Jaecoo.
För konsumenter finns det både fördelar och nackdelar med Kinas intåg på elbilsmarknaden, enligt Jan-Erik Berggren. Hör hans resonemang i videon ovan.