I takt med att fler handlar på nätet har många fysiska butiker tvingats stänga ner. Krisen med corona har ytterligare förvärrat butikernas situation.
– Vi såg ett ökat antal konkurser i början av april. Normalt har det varit mindre företag som stått för konkursstatistiken, men nu kunde vi också se att en del större företag gick i konkurs, säger Karin Johansson, vd för Svensk handel.
Förändrade öppettider och sänkta arbetskraftskostnader, tack vare korttidspermitteringarna, har underlättat för en del butiker. Men återvänder inte konsumenterna kommer det få konsekvenser. Hur många butiker som överlever kommer bero på konsumenterna, säger Karin Johansson.
”Slår direkt mot handeln”
– Vad exakt som kommer att hända framöver är lite tidigt att svara på. Allt tyder på att BNP-tillväxten stagnerar och att arbetslösheten ökar. Fortsätter det kommer också folk att hålla i plånboken. Det slår direkt mot handeln, säger hon.
Redan före coronakrisen var branschen påverkad av den förskjutning som sker från fysisk till digital handel. Butikerna har fått ett mindre kundunderlag.
– Gör vi allt fler av våra inköp på nätet behöver staden erbjuda en annan typ av attraktivitet. Många av butikslokalerna är i dag ersatta av caféer och restauranger. Handeln är den stora dragaren in till stadskärnorna, men nu är det andra aktörer som får gå in och göra det på ett annat sätt, säger Karin Johansson.
För att överleva långsiktigt som fysisk butik krävs en tydlig nisch.
– Ett exempel på en sådan nisch, där även de fysiska butikerna går starkt, är lågprishandeln. Detsamma gäller för lyxsegmentet, säger Karin Johansson.
Har inte slagit jämnt
Coronakrisens effekt på butikshandeln har inte slagit jämnt i landet eller mellan de olika branscherna.
Storstadsregionerna, framför allt Stockholms innerstad, har drabbats särskilt hårt.
Kläd- och skobranschen har haft det mycket tufft. Samtidigt har det gått bra för matbutikerna när människor har bunkrat varor, undantaget är i gränsområdena, exempelvis i Strömstad vid gränsen till Norge, som har förlorat de utländska besökarna som brukar handla där.
Coronakrisens effekt på handeln
Den 12 mars, dagen efter att regeringen infört förbudet mot folksamlingar på mer än 500 personer, fick Svensk handel in rapporter från handlare om att försäljningen sjönk kraftigt. Efter det har handeln varit fortsatt påverkad, till följd av corona.
I mitten av april hade nästan hälften av företagen inom sällanköpshandeln minskat 40 procent i omsättning. En av fyra företag hade en minskad omsättning på minst 60 procent.
Över 100 000 personer inom handeln har korttidspermitterats.
Svensk handel har gjort flertalet enkäter bland medlemsföretag under krisen. I den senaste, gjord mellan 10-13 maj, där 300 detaljhandlare svarade, uppgav 11 procent av företagen inom sällanköpsvaruhandeln att de bedömde kunna fortsätta bedriva verksamheten i max 2 månader till under omständigheterna som rådde då. Bland företagen inom dagligvaruhandeln uppgav 3 procent att de bedömde kunna fortsätta verksamheten i högst två ytterligare månader.
Källa: Svensk Handel