Elpriset har gått ned. Men det är inte något som Bertil Paulsson, boende i en förort till Stockholm, märkt av. Han är nämligen kund hos Vattenfall.
Visserligen har Bertil gjort sig av med Vattenfall som elleverantör, men eftersom den statliga jätten har monopol på att leverera elen till honom måste han ändå betala räkningen för elnätet.
Och där har Vattenfall chockhöjt avgiften. Enbart för januari i år var räkningen för elnätet 1.751 kronor. Det är en höjning på över 500 kronor jämfört med vad han betalade i januari för fem år sedan.
– Jag kan inte påminna mig att jag fått sådan kraftig höjning på någonting som har med boendekostnaderna att göra, säger Bertil Paulsson.
Vinsten har exploderat
Vattenfalls vinst på monopolverksamheten har exploderat och marginalerna har ökat dramatiskt.
År 2008 blev en hundralapp av varje tusenlapp Bertil Paulsson betalade ren vinst för Vattenfall. År 2015 är 350 kronor av tusenlappen ren vinst för Vattenfall.
– Elnätsverksamhet är en mycket kapitalintensiv verksamhet så man behöver en hög avkastning för att kunna återinvestera i nätet säger Eva Vitell som är chef för kund och marknad på Vattenfall Distribution.
Tror du att kunderna blir upprörda när de märker att 350 av 1.000 kronor är ren vinst för er?
– Jag tycker absolut att en krona är en krona och det absolut viktigaste är att garantera att pengarna vi tar in går till investeringar i elnätet, säger Eva Vitell.
Elnätet räddningen för krisande Vattenfall
Bertil Paulsson är nu rädd för att vi går mot en kall vinter. För då räcker pensionen inte till för att betala elräkningen.
– Det blir mycket kännbart, säger Bertil Paulsson. Jag har ingenting att dra in på. Jag vet inte i dag vad jag ska göra avkall på.
För statliga Vattenfall, som är i kris, har elnätet blivit räddningen. Vattenfall tjänar nu mer på sitt elnät än på någon annan verksamhet i Sverige.
Och den främsta anledningen till att Vattenfall fått upp vinsten är att man fått rätt i domstol att chockhöja priserna.
Förra året lämnade Vattenfall Eldistribution över en rekordstor summa på hela 2,2 miljarder kronor till Vattenfallskoncernen, en höjning med över 300 miljoner kronor.
– Jag säger att det har inte alltid varit så. Det varierar över tid och just nu ser det ut så. Det är också så att vi kommer att investera rekordmycket i våra nät de kommande åren, säger Eva Vitell som är kund och marknadschef för Vattenfall Eldistribution.
I år lär det bli ännu mer eftersom avgifterna på elnätet chockhöjts.
”Brukarna kan inte påverka någonting”
Bertil Paulsson tycker att vi konsumenter redan betalar alldeles för mycket till monopolföretagen. Och att det är politikernas ansvar att göra något åt situationen.
– Det värsta är att brukarna inte kan påverka någonting. Vi kan inte göra någonting. Det är ju politikerna som ska avgöra det här, säger han.