Marknaden för influencers har vuxit ordentligt de senare åren. Allt fler företag betalar kända profiler med stora följarskaror i sociala medier för att visa upp deras produkter och tjänster i sina kanaler. Totalt handlar det om cirka totalt en miljard som årligen investeras i branschen.
– Det kan handla om alltifrån 10 000 till en miljon per inlägg. De stora profilerna kan få riktigt mycket betalt, säger influencern Anitha Clemence i Ekonomibyrån.
Sverige tidiga med influencer marketing
För företagen kan det vara värt det och ibland vara mer lönsamt än att satsa på att till exempel sponsra stora tv-program. Det tycker Daniel Redgert som driver sin egna pr-byrå. Han tillägger att priserna för samarbeten med influencers dock är väldigt höga i Sverige.
– Sverige är ett av de länderna som är absolut dyrast för vi var så pass tidiga, säger han och fortsätter:
– Flera företag som Strong, Ideal Of Sweden, Daniel Wellington och RevolutionRace började med det för många år sen och det har drivit upp priserna över tid, säger Daniel Redgert.
Annonsörer kan finansiera konspirationsteorier
Det finns dock vissa risker för företag som väljer att annonsera och samarbeta med influencers, menar journalisten Yasmine Winberg. Hon har skrivit en bok där hon tillsammans med kollegan Julia Lundin granskat influencermarknaden.
– Risken är att annonsörer indirekt finansierar desinformation. Vi har sett mycket av den varan under coronapandemin, berättar Yasmine Winberg.
Det finns influencers med stora följarskaror som varnat för vaccinet och spridit konspirationsteorier, något som Veckorevyn var först med att rapportera om.
– Indirekt finansierar företag de budskapen också. Det måste man tänka på som annonsör, säger Yasmine Winberg.