På måndagen kom först beskedet att Klarna ska skära ner 10 procent av personalstyrkan, vilket innebär runt 700 tjänster.
Samma kväll släppte bolaget sin kvartalsrapport för första kvartalet 2022. Siffrorna visar en förlust före skatt på drygt 2,5 miljarder kronor.
Att Klarna gör förlust är ingen skräll i sig, enligt Bo Becker, professor i finansiell ekonomi på Handelshögskolan i Stockholm.
– Kapitalmarknaden kan ha ganska gott tålamod med företag som är olönsamma, så länge man ser att det blir mycket tillväxt och stark intjäningspotential i slutändan. Den stora frågan för Klarna är hur lönsamma de kan bli och hur snabbt, säger han.
Dyrt lansera i USA
De senaste åren har bolaget gjort en stor satsning mot den amerikanska marknaden.
Enligt Johan Nilke, teknikförvaltare på Lannebo Fonder, är det tufft och kostsamt att lansera i USA.
– Klarna har investerat tungt i marknadsföring, med bland annat en reklamfilm på Super Bowl, vilket är bland det dyraste du kan göra, säger han.
Även kreditförlusterna, det som analytiker brukar vara mest intresserade av i bolag som Klarna, har ökat i takt med expansionen. Det är pengar som låntagarna inte kan, eller förväntas kunna, betala tillbaka.
Klarnas kreditförluster det första kvartalet växte med runt 50 procent jämfört med motsvarande period året innan.
Kreditförlusterna måste dock sättas i relation till hur snabbt lånestocken växer. Då ser det inte lika dramatiskt ut.
Ägarna ställer tuffare krav
Enligt Bo Becker återstår det att se hur Klarnas ”köp först betala sen”- modell, som går ut på att ge ut snabba konsumentkrediter på kortare sikt, klarar sämre tider.
– Det är en ny modell som de har haft jättemycket framgång med. Men det vi inte har sett än är hur den fungerar om det blir en kraftig inbromsning i konjunkturen. Därmed inte sagt att det blir några problem, men vi vet inte, säger han.
Sämre konjunktur innebär däremot en större risk för att människor inte kan betala tillbaka sina lån, och därmed större kreditförluster för bolaget.