-Under veckan som gått har vi träffat ett antal intressenter avseende såväl olika delar av Skyways och City som helheten, och vi söker också lösningar med andra potentiella investerare med syfte att få i gång verksamheten igen, säger konkursförvaltaren Mats Emthén vid Advokatfirman Carler.
Räcker inte
Det verkar finns ett behov på marknaden för de flyglinjer som de båda bolagen erbjöd från regionala flygplatser till större flygplatser, enligt Emthén.
-Även om nya tillfälliga linjer nu sätts upp på vissa håll är det många som framhåller att dessa lösningar inte kommer att räcka till.
På flera flygplatser har konkurrerande flygbolag redan ökat sin trafik sedan Skyways konkurs den 22 maj
-Nextjet från Arlanda till bland annat Karlstad och Växjö, Flyglinjen mellan Arlanda och Jönköping och Direktflyg till Oskarshamn, Sundsvall och Göteborg. Flera flygbolag har också ökat trafiken från Visby till Arlanda.
Men från Kristianstad flygplats går just nu inga linjeflyg. Skyways var enda bolag som flög kommersiellt därifrån, och nu förhandlar flygplatsen med andra företag, enligt vd:n Timothy Aysis.
Kan boka om
Ungefär 40 000 resenärer hade bokat biljetter hos Skyways. Enligt Mats Emthén har ungefär 80 procent av dessa kunnat bokas om eftersom de hade gjorts via resebyråer och via SAS, men vissa tvingas skicka in sina krav till konkursboet.
Bokningar via SAS stod för omkring 20-25 procent av alla sålda biljetter. SAS började på grund av konkursen flyga tidigare än planerat till Visby från Arlanda, och ska från i augusti börja flyga från Ängelholm, och utvärderar även andra möjligheter, säger Malin Selander, pressansvarig för SAS i Sverige.