SVT har granskat fondbranschens avgiftssystem, så kallade kickbacks. Något som bidrar till nätbankernas exceptionella vinstmarginaler.”
Systemet går ut på att fondbolagen ger tillbaka i normalfallet cirka halva fondavgiften till nätbanken när kunden köper en fond.
Uppläggen har kritiserats av bland annat Finansinspektionen för att den kan leda till att fondsäljare rekommenderar dyra fonder till kunden istället för billiga.
Nätbankerna har upprepade gånger kommunicerat att de inte marknadsför dyra fonder framför billiga – tvärtom. I tidningen Dagens Industris TV-sändning sade Avanzas vd Rikard Josefson på tisdagen att ”Vi lyfter fram för våra kunder billiga fonder” och ”Vi sätter kunden i främsta rummet”.
Avanza: ”Vi marknadsför aldrig fonder så”
I en intervju med SVT i början av februari sade Rikard Josefson att ”Vi marknadsför aldrig fonder på det sättet. Att du ska köpa en dyr. Vi marknadsför ganska mycket vår egen fond, Avanza Zero, som har noll i avgift.”
Men Avanzas kunder som besöker bolagets hemsida eller Avanzas privatekonomiska rådgivningssajt Placera möter en något annorlunda bild.
Varje månad rekommenderar Placera 12 fonder som Placera anser är köpvärda.
För februari är tio av fonderna aktiefonder. Tre av dem har en fondavgift på över två procent, den dyraste ligger på 2,75. Den genomsnittliga avgiften för de tio fonderna är 1,76 procent. Det är betydligt högre än den genomsnittliga avgiften för alla aktiefonder på den svenska fondmarknaden som enligt AMF:s årliga fondavgiftsrapport låg på 1,55 procent år 2019.
Inget ”rådgivningsverktyg”
Avanzas IR-chef skriver i ett mail till SVT att bolaget inte rekommenderar några fonder. Avanza skriver också att ”Placera är ett helt oberoende dotterbolag till Avanza, där den journalistiska friheten råder och där Avanza inte har någon påverkan eller insyn i vad som skrivs”.
Patrick Siegbahn reagerar också över att de Avanzakunder som loggar in och använder Avanzas så kallade fondportföljgenerator får en lista med bland annat flera fonder med avgifter betydligt över genomsnittet. Enligt Avanza är detta inget ”rådgivningsverktyg” utan ett ”filtreringsverktyg”.