– Det har varit ett otroligt bra år för branschen, även om vissa handlare har drabbats hårt av coronarestriktioner, säger Erik Wikberg, doktor vid Handelshögskolan i Stockholm.
De digitala böckernas tillväxt har pågått länge men förra året skyndades utvecklingen på av pandemin. Färre kunder gav sig ut i den fysiska handeln samtidigt som allt fler hade tid och lust att lyssna på böcker. Sett till antal sålda exemplar växte digitala böcker, främst ljudböcker, med drygt 35 procent under 2020 jämfört med 2019.
Med knappt 29 miljoner sålda exemplar är det digitala nu större än den tryckta boken som såldes i drygt 23,5 miljoner exemplar, det enligt en kommande rapport som Erik Wikberg gör åt Svenska Bokhandlareföreningen och Svenska Förläggareföreningen. Om alla format slås ihop är 2020 ett rekordår.
- Det har aldrig sålts så många böcker som 2020, säger Erik Wikberg.
Allt mer pengar från ljud
Branschen sålde för knappt fem miljarder kronor under förra året, nästan nio procent mer än året innan. Mest pengar kommer in från försäljning av tryckta böcker som köps i nätbutiker.
Men störst tillväxt hade digitala format som stod för omkring en fjärdedel av branschens samlade intäkter, och framför allt kommer pengarna från abonnemang. Ljudbokstjänsten Storytels vd Jonas Tellander menar att suget efter så kallad backlist, alltså äldre böcker, är en förklaring till uppsvinget.
- Historiskt så har bokbranschen varit väldigt beroende av försäljning av nya böcker. Det har ändrats fullständigt nu, säger Jonas Tellander.
Alla är inte vinnare
Både den digitala försäljningen och försäljningen av tryckta böcker gick alltså upp under förra året. Det har tidigare talats om att bokbranschen är i kris, så frågan är om förra årets uppgång är förvånande?
– Det som jag har tyckt varit väldigt tjatigt är att förlagen ofta, och länge, har pratat om att branschen är i kris, säger författaren Louise Boije af Gennäs.
Enligt Louise Boije af Gennäs måste branschen omfamna utvecklingen där allt fler konsumenter väljer ljudböcker. Men samtidigt anser hon att man måste se till att bredden inom utgivningen består.
– Det är klart att alla kanske inte är vinnare i den här nya digitaliserade världen.
Se hela Ekonomibyrån på SVT Play.