Under Black Friday och den efterföljande helgen näthandlade svenskarna som aldrig förr. Något som nu märks med besked hos transportföretag och på utlämningsställen för paket över hela landet. Hyllorna hos livsmedelsbutiker, tobaksaffärer och andra ombud är nu så fulla av paket att de nya som körs ut inte får plats.
Hämta – nu!
På torsdagen vädjar Postnord till konsumenterna att hjälpa till för att inte problemen bli ännu större:
– Om du fått en avi och har något att hämta – gör det gärna så snart du kan. Förhoppningsvis är det paket man längtar efter, säger Postnords distributionschef Erika Ahqvist.
Rekordvolym
Antalet paket som bolaget kört ut till sina ombud under perioden fredag-tisdag har ökat från förra årets 869.000 till 1 250.000 – en ökning med 44 procent. Totalt har 3,7 miljoner e-handelsrelaterade föresändelser hanterats under perioden.
För ekonomiskt hårt pressade PostNord är detta goda nyheter, eftersom det är paketen man tjänar pengar på. Man räknade med rekordvolym för Black Friday, men den blev betydligt större än väntat.
– Det är många som sliter, det är fullt i alla fordon, i alla terminaler, i alla paketburar, i alla maskiner och på alla ombudens hyllor. Vi har just nu 9.000 fordon som är ute och kör och det går inte att hitta några fler att förstärka med, säger Erika Ahlqvist.
Risk för retur
Trots extra resurser och dygnet-runt-arbete har leveranserna blivit försenade, och värre kan det bli om inte mottagarna hämtar ut sina paket. Dessutom: eftersom många av reafynden förmodligen är julklappar, som inte behöver ligga under granen förrän om en månad, finns risken att människor inte har riktigt så bråttom till utlämningsstället som som Erika Ahlqvist och PostNord önskar:
– Hittills har vi sluppit det, men om det inte blir plats på hyllorna hos ombuden snart är risken att bilarna måste vända tillbaka med paketen. Och då blir förseningarna ännu större.