Det motsvarar en omsättning om 79,8 miljarder kronor. Justerat för prisutvecklingen är det en ökning med 2,0 procent jämfört med förra året. Hittills under 2019 har försäljningen utvecklats stabilt, enligt HUI Research, vilket är en trend som väntas fortsätta året ut.
– Handelns försäljning utvecklas stabilt tack vare minusränta, befolkningsökning och en konjunktur som ännu inte svalnat helt. Det ger goda förutsättningar för en god försäljningstillväxt i julhandeln, säger Jonas Arnberg, vd på HUI Research i ett pressmeddelande.
Störst på nätet
2018 minskade decemberförsäljningen jämfört med tidigare år, främst beroende på en rekordstor Black Friday-försäljning i november och oro kring bostadsmarknaden. En svalare konjunktur är fortfarande ett hot i år, men en stabilisering av bostadsmarknaden ger sällanköpsvaruhandeln bättre förutsättningar, enligt HUI Research.
Sedan förra året är detaljhandelns största tillväxt framför allt på nätet, även under julhandeln.
– Handelns tillväxt sker i dag främst på nätet. Även försäljningstillväxten under julhandeln beräknas framförallt tillfalla e-handelsaktörerna, säger Jonas Arnberg.
Prognos: Försäljning i miljarder kronor i december 2019
Total detaljhandel
Total försäljning: 79,8 miljarder kronor
Försäljning per person: 7 735 kronor
Dagligvaruhandel
Total försäljning: 34,5 miljarder kronor
Försäljning per person: 3 345 kronor
Sällanköpsvaruhandel
Total försäljning: 45,3 miljarder kronor
Försäljning per person: 4 389 kronor
Källa: HUI Research