I förhandlingarna, som präglas av djupa sprickor mellan parterna, är det nu ytterligare en punkt som retat upp piloterna.
De artiklar som Arbetsmarknadsnytt har sponsrat i sociala medier har rubriker som ”Snart stannar SAS-planen – piloterna vill jobba mindre och tjäna mer”, och upplevs av piloterna som kraftigt vinklade.
– Vad vill man ha ut av den här typen av agitation? Det är upprörande, säger en anställd på SAS till SVT Nyheter.
Piloten: Söndra och härska
Och personen är inte ensam. På SAS interna kommunikationskanal, som SVT Nyheter har fått ta del av, är det många upprörda som noterat de sponsrade artiklarna.
”Det krävs inte mycket fantasi för att tänka sig att arbetsgivaren kan hänga ut en annan grupp anställda nästa gång. För att få dem att framstå som bortskämda, oansvariga eller något annat. På det viset sår man splittring mellan olika grupper i bolaget och det finns självklart de som går på det. Söndra och härska”, skriver en pilot på företaget.
En annan fyller i och frågar sig om flygbolaget verkligen följer sina egna uppföranderegler, internt kallat ”code of conduct”:
”Jag tycker det är uppenbart att 'code of conduct' är en konstruktion som endast finns för att tillgodose någon form av regler och inte tänkt att efterföljas, utan mer för att användas från ledningshåll mot enskilda anställda när man ställer för jobbiga frågor”.
Riktar hård intern kritik
I ett kritiskt inlägg riktar en anställd frågor till SAS egna marknadsavdelning:
”Vad tycker ni om rapporteringen? Är den förenlig med 'code of conduct'? Varför tror ni att Svenskt näringsliv sponsrar dessa inlägg? Svarar ni: För att få läsare till sin artikel ger jag upp”.
Arbetsmarknadsnytt kommenterar uppgifterna om de sponsrade av SAS-artiklarna, via mejl:
”Det stämmer att vi sponsrar artiklar på Arbetsmarknadsnytt. Sponsringen sker alltid till personer och målgrupper som vi bedömer är intresserade av ämnet”, skriver Anna Dalqvist, chefredaktör Arbetsmarkandsnytt.
Experten: Vill påverka opinionen
Krishanteraren och medierådgivaren Paul Ronge säger att de sponsrade inläggen har som ambition att påverka opinionen, men menar också att en studie har visat att de hårda konfrontativa metoderna inte alltid är de bästa.
– Man kunde tro att det skulle leda till att den andra parten skulle backa, men studien visar att det är precis tvärtom, att man får hundra procent rekyl på det istället. Att det motverkar sitt syfte att gå ut för hårt.
Är sponsrade inlägg på Facebook en ny metod i en sådan här typ av situation?
– Det är inget nytt, det är bara en ny kanal. Sedan är kanalen redovisad som köpt. Det som gör mig riktigt orolig, det vore om man skaffade sig en samhällsopinionsbildare och sa till den ”du får 50 000 om du skriver en post om det här”, avslutar Paul Ronge.
Vad är en ”sponsrad post”?
En sponsrad post på Facebook är ett inlägg där upphovsmannen betalat för att även de som inte följer sidan ska få upp inlägget i sina Facebook-flöden.