– Det handlar om pandemieffekter, att resandeinförseln i stort sett är noll, restaurang och krogbesöken minskat, men också om ett fortsatt fokus från kunderna att köpa lite dyrare varor av bättre kvalitet, säger Systembolagets vd Magdalena Gerger om det starka resultatet.

Systembolagets vd: ”Starkaste året”

Uppdaterad
Publicerad

Fjolåret blev det starkaste någonsin för Systembolaget.Pandemieffekter och ökad försäljning av dyrare alkoholdrycker ligger bakom utvecklingen, enligt vd Magdalena Gerger.

– Det sista kvartalet hade vi en utveckling i samma linje intäktsmässigt och volymmässigt som tidigare under året och vi gjorde det starkaste året någonsin finansiellt, säger Magdalena Gerger, vd för Systembolaget.

Systembolagets vinst före skatt för helåret 2020 nästan fördubblades, till 597 miljoner kronor från 304 miljoner ett år tidigare.

Nettoomsättningen steg till 36,7 miljarder kronor, upp från 32,2 miljarder. Försäljningsvolymen ökade till 569,1 miljoner liter, upp från 511,9 miljoner liter. Ökningen beror främst på att andra inköpskanaler kraftigt begränsats i och med covid-19, enligt Systembolaget.

– Det handlar om pandemieffekter, att resandeinförseln i stort sett är noll, restaurang och krogbesöken minskat, men också om ett fortsatt fokus från kunderna att köpa lite dyrare varor av bättre kvalitet, säger Magdalena Gerger.

Ökad näthandel

Ändrade kundbeteenden har också lett till ökad försäljning online. Systembolagets näthandel växte med 42 procent under 2020.

– Den har ökat för oss ungefär som för dagligvaruhandeln. Där kan vi se att den ligger kvar ungefär på den nivån under januari, att ökningstakten har dämpats. Det är nog där vi har den nya nivån med nya beteenden, säger Magdalena Gerger.

Hon ser inte framför sig i nuläget att det finns anledning att dra ned på antalet fysiska butiker på grund av att fler gör beställningar på nätet.

– Det är fortfarande under tre procent som är online och den allra största delen, ungefär 70 procent, hämtas i butik. Det finns inget som nu pekar på att vi kommer att dra ner på antalet butiker. Men som en del av den restriktiva idén med Systembolaget har vi inte fler butiker än nödvändigt, säger Magdalena Gerger.

Stabil alkoholkonsumtion

Enligt Systembolagets återkommande mätningar ligger alkoholkonsumtionen fortsatt på en stabil nivå och Magdalena Gerger poängterar att vi ännu inte har hela bilden av pandemins effekter, exempelvis i grupper med riskbeteenden.

– Vi ser i undersökningar att så många som 70 procent uppger att de har samma konsumtion som före pandemin, 20 procent dricker mindre och sen har vi tio procent som dricker mer Sverige har den här ordningen för att alkoholen är en risk. Att det är stabilt på befolkningsnivå betyder inte att det inte finns problem. Vi är superglada att den baksidan inte har förvärrats. Men vi vet inte än exakt hur det ser ut i riskgrupperna.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.