Vegetarisk boom i mataffärerna – försäljning upp nära 40 procent

Uppdaterad
Publicerad

Svenskarna köper allt mer vegetariskt mat och störst är efterfråganpå de färska alternativen. Förra året ökade försäljningen av densortens vegetarisk mat med upp till 40 procent hos handlarna, detvisar nya siffror som Ekonomibyrån fått fram.

– Vegetariskt ochveganskt är inte en trend utan det har definitivt kommit för attstanna, säger Miriam Thunborg, hållbarhetschef på Lidl Sverige.

Suget efter vegetarisk mat växer hos några av landets störstadagligvaruhandlare, Ica, Coop, Lidl och Axfood. Hos de handlarnaökade den genomsnittliga försäljningen av frysta vegetariskaprodukter med över 15 procent förra året, jämfört med året innan.

Störst tillväxt hade de färska alternativen som ökade med omkring40 procent under 2020 jämfört med året innan.

– Vi ser att en ökadefterfrågan driver på utbudet, vilket lett till bättre och godareprodukter, högre tillgänglighet samt bättre pris, enligt KevinBell, pressekreterare för Coop.

Främst kvinnor och unga

Nästan 60procent av svenskarna äter vegetarisk kost minst en dag i veckan,kvinnor och unga står för den största delen, enligt Axfoodsvegobarometer.

– Det är framförallt en urban, ung och medvetenmedelklass som köper mycket hel- och halv-fabrikat, säger LottaLundgren, kokboksförfattare.

Samtidigt som det vegetariska växer såstår det för en förhållandevis liten del av helheten. Hos tillexempel svenska Lidl står det för omkring en halv procent av densamlade försäljningen. På den globala marknaden för kött är siffranbara lite högre.

– Den totala köttmarknaden omsätter över 1000miljarder dollar globalt. Än så länge står vego-marknaden föromkring två procent av detta, säger Karl Lans, aktieanalytiker.

Influensers bidrar till växtbaserat alternativ

För att nå ut tillrätt målgrupper använder sig Ica av influencers. En av dem ärTherése Lindgren.

– Jag märker att mina följare inte bara väljerbort kött utan de är mer medvetna när det kommer till konsumeringenav exempelvis ekologiska produkter, säger Therése Lindgren.

Se hela avsnitt 8 av Ekonomibyrån – ”Kött är dött” – här!

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.