Suget efter vegetarisk mat växer hos några av landets störstadagligvaruhandlare, Ica, Coop, Lidl och Axfood. Hos de handlarnaökade den genomsnittliga försäljningen av frysta vegetariskaprodukter med över 15 procent förra året, jämfört med året innan.
Störst tillväxt hade de färska alternativen som ökade med omkring40 procent under 2020 jämfört med året innan.
– Vi ser att en ökadefterfrågan driver på utbudet, vilket lett till bättre och godareprodukter, högre tillgänglighet samt bättre pris, enligt KevinBell, pressekreterare för Coop.
Främst kvinnor och unga
Nästan 60procent av svenskarna äter vegetarisk kost minst en dag i veckan,kvinnor och unga står för den största delen, enligt Axfoodsvegobarometer.
– Det är framförallt en urban, ung och medvetenmedelklass som köper mycket hel- och halv-fabrikat, säger LottaLundgren, kokboksförfattare.
Samtidigt som det vegetariska växer såstår det för en förhållandevis liten del av helheten. Hos tillexempel svenska Lidl står det för omkring en halv procent av densamlade försäljningen. På den globala marknaden för kött är siffranbara lite högre.
– Den totala köttmarknaden omsätter över 1000miljarder dollar globalt. Än så länge står vego-marknaden föromkring två procent av detta, säger Karl Lans, aktieanalytiker.
Influensers bidrar till växtbaserat alternativ
För att nå ut tillrätt målgrupper använder sig Ica av influencers. En av dem ärTherése Lindgren.
– Jag märker att mina följare inte bara väljerbort kött utan de är mer medvetna när det kommer till konsumeringenav exempelvis ekologiska produkter, säger Therése Lindgren.