Spotify, Google och Twitter är exempel på globala jätteföretag som låter hela personalen arbeta hemifrån. Spotifygrundaren Daniel Ek uppmanade i veckan samtliga 4 400 anställda globalt att jobba hemifrån. Han hoppas att fler företag skulle göra detsamma. Ett dygn senare meddelade Twitter att man gör samma sak.
Det har funnits en diskussion om Folkhälsomyndigheten borde förespråka fler drastiska åtgärder. En del företag har på egna initiativ valt att gå längre. Spotifygrundaren har fått kritik för att det skulle bidra till panik med så långtgående åtgärder. Andra menar att det är bra för samhället om de verksamheter som kan skötas på distans och med minimal personlig kontakt gör det. Allt för att minska risk för smitta och för att minska belastningen på sjukvården.
1 500 jobbar hemifrån
Electrolux ser sina åtgärder som ett stresstest.
– Vi vill se om vi rent praktiskt och teknisk klarar att låta hela personalen jobba hemifrån, säger Daniel Frykholm på pressavdelningen, till SVT.
Vid Electrolux huvudkontor i Stockholm gapar grupprum tomma, men personalen har dagliga videomöten i sina grupper.
Spotify har rekommenderat alla att undvika icke nödvändiga resor och beslutat om en tvåveckorsperiod då i princip all personal helt och hållet skall jobba hemifrån. Det gäller globalt.
– Med tanke på antalet anställda som åker kollektivtrafik, och sitter i öppna arbetsytor på Spotifys kontor har vi bett alla att arbeta hemifrån, trots att vi inte har några kända fall av Covid-19, det är en försiktighetsåtgärd, säger Frida Berg, kommunikationschef på Spotify i Sverige.
Andra företag gör lite mindre dramatiska förändringar. På bemanningsföretaget Academic Work vill man undvika att personal från olika kontor träffas och man går ut med rekommendationer om att inte ta i hand. Här på SVT isoleras vissa centrala funktioner för nyhetssändningar så att en eventuell smitta skall få begränsad effekt.