I december meddelade Boeing att de pausar produktionen av modellen 737 max, som haft flygförbud sedan i mars. Flygplansmodellen har varit inblandad i två dödsolyckor, då totalt 346 människor dog.
Krisen inom Boeing märktes tydligt av under tisdagen, då bolaget presenterade ett ordertapp för 2019 – det största på minst två decennier, rapporterar BBC och Reuters. Antalet nettoordrar efter avbokningar var 54 flygplan år 2019. Året innan hade de 893 nettoordrar.
Leveranserna 2019 var 380 stycken – det lägsta antalet sedan 2007.
Forskaren: ”Kan stöta på problem”
Ingo Staack forskar på konceptutveckling för framtidens flygplan vid Linköpings universitet.
Kommer Boeing gå i konkurs eller klarar de sig?
– De klarar sig, men de kan stöta på problem om någon av deras underleverantörer går i konkurs eller blir tvungna att avskeda personal, säger Ingo Staack och utvecklar:
– Det kan bli ett stort problem när produktionen av 737 max startar igen. Boeing kanske måste producera i minskad takt på grund av resursbrist, både beträffande flygplansdelar eller rätt utbildad personal.
Medelstora plan i ropet
Ingo Staack lyfter två avgörande faktorer för att Boeing ska kunna hämta sig från tappet. En av dem är EU-kommissionens undersökning kring Boeings köp av brasilianska Embraer.
– Men det viktigaste för Boeings framtid är en ny flygplanstyp ”Boeings new midsize airplane”. Mycket tyder på att den delvis ska ersätta de gamla 737-flygplanen, men även andra modeller. Det har pratats i flera år om detta, men än så länge har Boeing inte presenterat något.
Medelstora plan är eftertraktade på marknaden, hävdar Ingo Staack. Han säger även att flygbolagen är intresserade av att Boeing kan konkurrera med Airbus, för att pressa priserna, samtidigt som de gärna håller sig till en tillverkare.
– De har en strategi för sin flotta som de gärna följer för att minska kostnader för underhåll, reservdelar samt besättningens utbildning och licenser, säger Ingo Staack.