Coronapandemin har inneburit att flera miljoner resenärer drabbats av inställda flighter sedan i mars. Enligt lagen ska flygbolagen betala tillbaka pengar för inställda avgångar inom en till två veckor. Många har dock fått vänta betydligt längre än så. SAS har återbetalat 1,3 miljoner kunder, säger flygbolagets presschef Freja Annamatz.
– Men vi har fortfarande 100 000-tals ärenden kvar och jag kan tyvärr inte ge något datum för när vi beräknas vara helt klara, det jag kan säga är att alla kommer att få pengarna tillbaka, säger hon.
Väntar på 2 000 kronor
David Nilsson från Bro skulle ha åkt till Alicante med vänner från sin rektorsutbildning som han inte träffat på 10 år. Hemresan var bokad till den 30 mars med SAS, och ditresan med Norwegian. Han hade också en resa till Ängelholm bokad med SAS Eurobonus. När den resan ställdes in fick han tillbaka poängen men inte skatter och avgifter. Nu väntar han fortfarande på nästan 3 000 kronor från SAS för de två inställda resorna.
– Jag har förståelse för att det saknas pengar och att det tar tid, men det går inte att skylla på att man inte hinner betala tillbaka längre. Jag skulle vilja att de erkänner att de saknar pengar och erbjöd en liknande resa i framtiden, säger han.
Norwegian hoppas på lösning i oktober
Även Norwegian har haft ett omfattande antal återbetalningärenden till följd av pandemin. Men där hoppas man att situationen ska vara löst innan oktober är slut, skriver Norwegians kommunikationschef Charlotte Holmergh Jacobsson i ett sms till SVT Nyheter.
SAS har anställt personer för att utöka sin kapacitet och hanterar nu omkring strax över 5 000 ärenden per dag.
– Jag beklagar att det ser ut så här och har förståelse för frustrationen. Men det var ingen som hade kunnat föreställa sig att vi skulle hamna i en så här extrem situation som har hållit på under så pass lång tid, säger Freja Annamatz.