Grafik: Detta är huvudteorin bakom Boeing-krascherna

Uppdaterad
Publicerad

Större motorer som monterats längre fram och en autopilot som ska kompensera för detta – men som fått felaktiga signaler från mätinstrument i nospartiet. Det är huvudteorin till varför Boeing 737 MAX-plan kraschat.

De felaktiga signalerna kan ha fått planen att dyka hastigt och för att undvika en krasch måste då piloterna reagera snabbt med ett antal handgrepp.

Etiopiska myndigheter uppger nu att utredningen av olyckan söder om huvudstaden Addis Abeba den 10 mars visat att piloterna inte begick något fel. Det kan i så fall tyda på att Boeing inte informerat tillräckligt om vad som krävs för att stoppa dykningen som autopiloten utför när den får felaktiga signaler.

Se klippet ovan för en animerad förklaring av olycksteorin.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.