Empera Agency säljer en kurs i att jobba med digital marknadsföring var som helst i världen. I marknadsföringen trycker man på att det enbart är till för kvinnor.
Rebecka och Tova blev båda snabbt missnöjda med kursen, som de tyckte handlade för lite om marknadsföring.
– Det här är trams. Det handlar om mindset och att skapa en ny identitet och bli en äkta ”boss queen”, säger Rebecka.
– De säljer också in att kvinnor är mycket bättre på att marknadsföra, säger Tova.
Ägs av en man
Coachen Cindy Lay beskriver sig som grundare av Empera, men i styrelsen för bolaget bakom sitter två män, och en av dem är ägaren. Han säljer också andra onlinekurser.
– Empera är bara för kvinnor, att det sen är killar bakom företaget, det spelar ingen roll, för det är för tjejer, säger Cindy Lay.
I reklam och säljsamtal lovas kunder full återbetalning om de misslyckas. Men i avtalens finstilta text står det:
”Vid signering av avtalet godkänner du hur vi hanterar cookies, GDPR och våra allmänna villkor.”
Det innebär att Empera, liksom ett annat kursföretag som SVT granskat, har flera villkor för återbetalningen som man inte explicit informerat kunderna om innan de skriver på.
”Djupt oetiskt”
Professor Christina Ramberg anser att konsumenter är i ett utsatt läge:
– Jag tycker inte det är bra alls att lova guld och gröna skogar och sen ta tillbaka nästan allt i de finstilta villkoren. Jag tycker det är djupt oetiskt. Tyvärr är det osäkert var gränsen går och en vanlig konsument har inte råd att tvista om detta i domstol, det kan kosta hundratusentals kronor.
Företaget har fått in 15 klagomål till Allmänna reklamationsnämnden, men skriver i ett svar till SVT att de nu har förtydligat avtalen.
– Det har ändrats. Nu har vi det tydligt på avtalen innan de går med, säger Cindy Lay.
Företagets vd David Villacrez svarar: ”För att undvika oklarheter i framtiden har vi också uppdaterat vår kommunikation, både i marknadsföringen och i våra avtal, för att tydliggöra de krav som gäller för garantin.”
Hela upplägget är ett bedrägeri, tycker Tova och Rebecka, men efter att ha tagit hjälp av kommunens konsumentvägledare lyckades de häva avtalet.
– Dels så känner man sig jättedum, liksom lurad. Vi har slängt ut 45 000 för ingenting. Hur kan jag inte ha fattat att det inte var äkta?