Dödsolyckan i Kimstad kunde ha undvikits

Uppdaterad
Publicerad
Uppdrag granskning ·

Dödsolyckan med ett X2000-tåg i Kimstad förra året hade kunnat undvikas. Tillsyningsmannen hade sex minuter på sig att stoppa tåget men han fanns inte på plats.

Den 12:e september förra året pågick banarbeten på ett spår i Kimstad, i närheten av Norrköping. Strax efter halv åtta på kvällen körde tre traktorer upp på det avstängda spåret, samtidigt som X2000-tågen passerade i 130 kilometer i timman precis intill.

Trafikverket hade utsett Strukton Rail till entreprenör för spårarbetet. De hade i sin tur anlitat Svensk Järnvägsteknik AB – som i sin tur anlitat grävfirman Gabriel Nilsson AB. Dessutom fanns ytterligare två entreprenörer på platsen.

På kvällen skulle tre traktorgrävare ut på det avstängda spåret för att jobba med den nylagda rälsen. Två traktorer gick på och körde norrut i låg hastighet.

Men den tredje traktorn hamnade efter. Föraren, som är i 20-årsåldern, hade bara jobbat någon månad.

När han ska köra upp på spåret halkar traktorn av. Och medan han försöker ta sig upp igen, så kommer tåget i full fart.

Frontskopan sliter upp ett hål längs sidan på loket, och kraften får traktorn att rotera.

Den bakre grävskopan slår med full kraft rakt in i tåget, gång på gång, och river upp hål i tågets utsida.

Tåget bromsar in kraftigt efter kollisionen – och 18 personer skadas, en kvinna så illa att hon avlider dagen efter.

Enligt säkerhetsreglerna ska det finnas en tillsyningsman vid varje spårarbete. Han ska stå bredvid maskinen och ha kontakt med trafikledningen. Han ska också vara beredd att kortsluta spåret och stoppa tågen om en olycka skulle inträffa.

Men vid traktorn som tåget körde på fanns ingen tillsyningsman.

Han hade åkt iväg med den första traktorn, 500 meter bort.

Entreprenören Strukton säger att tillsyningsmannen placerade en person med samma kompetens vid den sista traktorn.

Men traktorföraren själv uppger i förhör med Trafikverket att han var ensam kvar på platsen.

Hade tillsyningsmannen funnits på sin post hade han hade drygt sex minuter på sig att stoppa det framrusande tåget – och förhindra en dödsolycka.

Trots brotten mot säkerhetsreglerna utkräver Trafikverket inget ansvar från entreprenören – som också tidigare slarvat med säkerheten vid en annan olycka med dödlig utgång.

– Det finns inga sådana planer just nu, att avbryta kontrakten med Strukton, såvitt jag vet, säger Gunnar Malm, generaldirektör på Trafikverket.

Men i avtalet måste det väl finnas att de måste följa säkerhetsreglerna?

– Absolut, det är ett ovillkorligt krav.

Och om de då inte gör det, vad blir följden?

– Man får ju titta in i det här, och vad som står specifikt i avtalet med Strukton.

Men det är en passagerare som dog helt i onödan?

– Helt i onödan, det håller vi med om, säger Gunnar Malm.

Ingen från Struktons ledning vill bli intervjuad.

De svarar istället via mejl:

”Vi har uppfattat det som att det har handlat om ett fåtal sekunder mellan att traktorn halkade av spåret tills dess att olyckan skedde. På ett fåtal sekunder hinner man inte stoppa trafiken. Vi känner inte till tidsuppgiften 6 minuter och 40 sekunder, annat än från Trafikverkets utredning.

Som huvudentrepenör har vi ansvar att se till att säkerhetsreglerna följs. Vi har därför ansvar i de olyckor som inträffat.

Efter Kimstadolyckan beslutade vi att trafiken på bredvidliggande spår alltid ska stängas av när traktorer ska placeras på spåret och tas av spåret.”

UPPDATERING:

Trafikverket hävdar att tidsangivelserna inte stämmer. Läs deras .

Uppdrag gransknings reporter bemöter kritiken .

Reportage: Gunnar Lindstedt, Veckans affärer och Henrik Bergsten, SVT

Text: Peter Bagge

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.