”Det har varit alldeles för mycket fokus på själva datorerna” säger utbildningsminister Gustav Fridolin. Foto: TT

Gustav Fridolin: ”Nej till längre skoldagar”

Publicerad

Utbildningsminister Gustav Fridolin avvisar Moderaternas förslag om längre skoldagar.

– Att göra stora utökningar när vi har en stor lärarbrist tror jag är svårt, det riskerar att göra att samma lärare blir mer stressade och ha mindre tid för eleven som verkligen behöver hjälp vid sidan av schemat. 

Jämförelser inom OECD visar också att längre undervisningstid inte med automatik behöver innebära framgångsrika skolresultat för eleverna. Länder som Korea och Finland, där eleverna har bättre kunskapsresultat än i Sverige har mindre undervisningstid än svenska elever.

– Det här är inte det enda naturligtvis, men vi har färre undervisningstimmar i Sverige och, om ska man lyckas i årskurs 9 måste man också lyckas i låg och mellanstadiet. Jag tror mer på det tidiga lärandet, säger Ulf Kristersson.

Men Lärarförbundet tycker inte att längre skoldagar är något positivt.

– Det är fullständigt ofattbart hur Moderaterna i en tid av akut lärarbrist går till val på förslag som kräver fler lärare, säger förbundets ordförande Johanna Jaara Åstrand.

Hur ska det finnas lärare om undervisningstiden förlängs?

– Vi behöver fler välutbildade och välbetalda lärare över huvud taget. Och jag tror att många lärare tycker att det är en viktig insats, ju mer rättvisa vi kan göra åt lärarnas viktiga arbete desto roligare blir det att bli lärare.  

Moderaternas förslag om att förlänga skoldagarna med en timme varje dag i lågstadiet beräknas enligt partiet kosta 2,2 miljarder kronor per år.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.