Jämförelser inom OECD visar också att längre undervisningstid inte med automatik behöver innebära framgångsrika skolresultat för eleverna. Länder som Korea och Finland, där eleverna har bättre kunskapsresultat än i Sverige har mindre undervisningstid än svenska elever.
– Det här är inte det enda naturligtvis, men vi har färre undervisningstimmar i Sverige och, om ska man lyckas i årskurs 9 måste man också lyckas i låg och mellanstadiet. Jag tror mer på det tidiga lärandet, säger Ulf Kristersson.
Men Lärarförbundet tycker inte att längre skoldagar är något positivt.
– Det är fullständigt ofattbart hur Moderaterna i en tid av akut lärarbrist går till val på förslag som kräver fler lärare, säger förbundets ordförande Johanna Jaara Åstrand.
Hur ska det finnas lärare om undervisningstiden förlängs?
– Vi behöver fler välutbildade och välbetalda lärare över huvud taget. Och jag tror att många lärare tycker att det är en viktig insats, ju mer rättvisa vi kan göra åt lärarnas viktiga arbete desto roligare blir det att bli lärare.
Moderaternas förslag om att förlänga skoldagarna med en timme varje dag i lågstadiet beräknas enligt partiet kosta 2,2 miljarder kronor per år.