Tomas ”Genusfotografen” Gunnarsson startade för några dagar sedan en tävling för att kora fram de företag och personer som utmärkt sig som årets sexist 2013. Han valde ut de fem största sexistiska skandalerna under förra året, och lät läsarna välja en sjätte. Tanken bakom tävlingen var att få fler personer engagerade i frågan.
Under sju dagar har tävlingen spridits runt om på sociala medier och många har deltagit vid röstandet på Genusfotografens hemsida. Över 20.000 röster kom in, och American Apparel vann överlägset med 9.000 av rösterna.
– Det är ett av de grövsta företagen i världen när det gäller publicering av unga tjejer, säger Tomas Gunnarsson.
Unisexskjortan
American Apparel är ett amerikanskt klädföretag som sedan 2007 har funnits i Sverige. Kritiken mot företaget handlar främst om den så kallade unisexskjortan – ett flanellplagg som sägs passa både män och kvinnor.
När produktbilderna för skjortan visades på American Apparels hemsida blev många upprörda. Bilderna visar unisexskjortan på fullt påklädda, sammanbitna män, och på kvinnor iklädda samma skjorta, dock utan varken byxor eller trosor.
– American Apparel har fått flest röster för att deras bildspråk påminner om barnpornografi. De här unga tjejerna är i extremt utsatta positioner, säger Tomas Gunnarsson.
”Toppen av isberget”
Enligt Tomas Gunnarsson handlar det dock inte bara om unisexskjortan. American Apparel har även publicerat andra bilder på unga, avklädda tjejer.
– Unisexskjortan var bara toppen av isberget. Nu hoppas jag att folk bojkottar American Apparel och att de går i konkurs i Sverige. Det förtjänar de, säger han.
American Apparel vinner en guldig mugg föreställandes ett bröst med texten ”Årets sexist 2013” på.
SVT söker American Apparel för en kommentar.