Second hand finns på de bästa adresserna, fashionkedjor börjar med särskilda cirkulära satsningar och andrahandsmarknaden online är mer tillgänglig än någonsin.
Begagnathandeln i Sverige har de senaste åren ökat tre gånger snabbare än detaljhandeln i stort enligt beräkningar från Svensk Handel. Och inflationen spås förstärka trenden, säger Per Ljungberg, innovationschef på branschorganisationen.
– Folk jagar lågt pris. Vi har också generation Z som driver detta. De är värderingstyrda individualister som söker unika plagg.
”Kan minska tröskel för nyköp”
Men miljönyttan kan gå förlorad om second hand stannar vid att vara något vi gör utöver att även handla nytt. Det säger Gabriella Wulff, forskare och universitetslektor vid Textilhögskolan i Borås.
– Vi behöver få ner konsumtionen. Det finns en risk att andrahandsmarknaden minskar tröskeln att köpa nytt eftersom du kanske tänker att du enkelt kan sälja vidare varan.
Klimatpsykologen: Se till helheten
En miljömedveten konsument behöver se till helheten. Men vi människor övervärderar det vi gör bra och undervärderar det vi gör dåligt, säger klimatpsykologen Frida Hylander.
– Om vi gör en liten handling, som till exempel att handla ett plagg second hand, kan det bli så att vi tycker det känns mer rättfärdigat att köpa något nyproducerat.
Hylander lyfter fram experiment som visar att människor som köpt något miljövänligt, till exempel ekologiskt, har en tendens att uppfatta andra varorna i samma varukorg som mindre miljöskadliga.
– Den gröna varan kan ge ett grönt skimmer över de andra varorna.
Second hand skulle behöva bli ännu mer tillgängligt, säger Hylander men säger samtidig att tillgängligheten inte är oproblematisk. Hon berättar att hon inte ens gillar att handla men ändå drabbades av shoppingbegär efter att ha hittat en onlinebutik med stort second hand-utbud.
– Det var enkelt och superbilligt. Och direkt när jag fick hem kläderna ville jag köpa mer. Men någonting är skevt när både secondhandmarkanden och nyproduktionsmarknaden ökar.