Foto: TT

Arbetsförmedlingen döms att betala 40 miljoner efter IT-haveri

Uppdaterad
Publicerad

Arbetsförmedlingen måste betala närmare 40 miljoner till IT-företaget CGI för ett havererat IT-projekt som skulle digitalisera myndighetens alla handlingar. Det slog Stockholms tingsrätt fast i dag.

Arbetsförmedlingen hanterar miljontals handlingar för arbetssökande. 2010 fick man regeringens uppdrag att digitalisera hela hanteringen, och uppdraget gick till IT-företaget CGI. Systemet döptes till ELDA, och skulle vara klart för start i slutet av 2013.

ELDA skulle spara 170 miljoner om året, och alla Arbetsförmedlingens 13.000 anställda fick utbildning i systemet. Sammanlagt fem miljoner handlingar förbereddes för skanning.

Tvärstopp

Men i stället för start blev det stopp. Tvärstopp, sedan testkörningar visat på hundratals allvarliga fel i systemet – bland annat att handläggare genom att söka på ord som ”alkoholproblem” kunde få fram känslig information om arbetssökande som man inte hade rätt till.

– Vi var tvungna att dra i nödbromsen, för annars hade vi fått betala för en produkt som vi inte kunnat använda, sa Arbetsförmedlingens biträdande generaldirektör Clas Olsson till SVT Nyheter när vi berättade om ELDA i fjol.

Systemet var ”en katastrof”, som myndigheten uttryckte det när man hösten 2014 stämde CGI på drygt 40 miljoner kronor i Stockholms tingsrätt.

Bolaget CGI svarade med att stämma Arbetsförmedlingen på nästan lika mycket pengar, och i dag föll alltså domen.

Arbetsförmedlingen ska betala

Arbetsförmedlingen döms att betala CGI 25 miljoner plus rättegångskostnader – totalt närmare 40 miljoner kronor plus ränta.

Tingsrätten underkänner i den 131-sidiga domen Arbetsförmedlingens påståenden på en rad punkter, till exempel att projektet skulle ha försenats av CGI.

”Genom brist på samverkan och genom att på ovan angivet sätt i övrigt motverka projektets genomförande får Arbetsförmedlingen anses ha hindrat CGI:s möjligheter att utföra leverans,” skriver domstolen.

”Inte fullföljt sina uppgifter”

Vittnesförhören har visserligen visat att personer på båda sidor mått dåligt av det havererade samarbetet, men ansvaret för att det gick fel landar enligt tingsrätten i huvudsak på den ena parten – Arbetsförmedlingen.

Enligt tingsrätten står det klart ”att CGI vidtagit de åtgärder som legat på bolaget medan Arbetsförmedlingen inte fullföljt sina uppgifter.”

CGI skriver i en kommentar till SVT Nyheter att man beklagar att oenigheten måste lösas genom en rättsprocess, att man nu analyserar domen mer i detalj men ”kan konstatera att tingsrätten delar CGI:s uppfattning”.

”Ta ställning till om vi ska överklaga”

Arbetsförmedlingens biträdande generaldirektör Clas Olsson skriver i en kommentar på myndighetens hemsida att ”Vi beklagar att tingsrätten inte dömde till vår fördel. Nu får vi analysera domen och sedan ta ställning till om vi ska överklaga och gå vidare rättsligen.” En dom i ett tvistemål kan överklagas, men kräver prövningstillstånd i hovrätten.

Efter ELDA-haveriet tvingades Arbetsförmedlingen själva utveckla ett enklare system för digitalisering, till en kostnad av 25 miljoner kronor.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.