– Det här är den största kris vi varit med om. Vi brukar göra prognoser men det är så svårbedömt nu att vi inte kan göra någon prognos utan vi talar om olika scenarier, berättade generaldirektör Maria Mindhammar när hon idag på en presskonferens redogjorde för Arbetsförmedlingens uppdrag framöver.
Arbetsförmedlingen presenterar fortsatt dystra siffror för svensk arbetsmarknad.
- Sedan början av mars har närmare 69 200 personer berörts av varsel om uppsägning – flest inom hotell och restaurang.
- Drygt 122 000 personer har skrivit in sig som arbetslösa, flest från försäljnings- och serviceyrken.
- Om utvecklingen fortsätter bedöms arbetslösheten nå runt 11 procent i mitten av sommaren – motsvarande 570 000 arbetslösa.
- I ett mer pessimistisk scenario ser man en topp på 14 procents arbetslöshet i september
Prioriterar om egen personal
Samtidigt förbereder myndigheten flera åtgärder för att möta krisen.
- Det viktigaste blir att ta hand om de många nyinskrivna så att de får stöd och ersättning.
- Personer som varit inskrivna tre månader men inte ett helt år kommer att i större utsträckning hänvisas till privata aktörer i så kallade matchningstjänster.
- För de som varit arbetslösa mer än 12 månader blir det mer av utbildning så de ska rustas inför en tuffare arbetsmarknad.
Arbetsförmedlingen kommer att förstärka distansservicen via telefon, chatt och video genom att tillfälligt flytta över personal från andra verksamheter.
– Vi har ett ansträngt läge men det är inte kaos, det vill jag understryka, säger generaldirektör Maria Mindhammar om situationen för de anställda på Arbetsförmedlingen.
Måste lämna tillbaka miljarder
Samtidigt visar det sig alltså att Arbetsförmedlingen inte kommer att hinna göra av med alla pengar man fått till insatser för arbetssökande. I slutet av året räknar man med att behöva betala tillbaka tre av drygt 24 miljarder.
Det främsta skälet anses vara svårigheten att få arbetsgivare att ta emot arbetssökande på till exempel praktik eller subventionerade anställningar.