Om två år riskerar etanolbränslet E85 att försvinna. Det är bara fram till 2018 som bränslet är befriat från koldioxid- och energiskatt. Istället vill drivmedelsbranschen sälja etanol och andra miljöbränslen låginblandat i dieseln och bensinen. Hur stor andel ska bestämmas av staten. Så kallad kvotplikt. Under Almedalsveckan har det framkommit att det finns en politisk majoritet för systemet.
– Här under Almedalen så har vi fått ett kvitto på det. Sju av åtta partier i riksdagen är alltså för kvotplikt i en eller annan form. Det är ett väldigt glatt besked som gör att det nu inte finns några hinder för regeringen att komma med förslag om det, säger Naturskyddsföreningens tillförordnade klimatchef Oscar Alarik.
Dyrare med bensin och diesel
Ett problem är att förslaget sannolikt innebär att det kommer att bli dyrare att köpa bensin och diesel på mackarna. Dessutom riskerar E85 och andra rena miljöbränslen att slås ut. När den förra regeringen 2013 ville införa kvotplikt sa nämligen EU-kommissionen nej eftersom man ansåg att det stred mot statsstödsreglerna att både ha kvotplikt och skattebefrielse på vissa rena miljöbränslen samtidigt.
Förhandlar med EU
Regeringen förhandlar just nu med EU-kommissionen om att få förlänga undantaget som tillåter skattebefrielsen, men det är högst osäkert om det går igenom eftersom kommissionen sagt nej tidigare.
– Det är en idé som har stöd i både branschen och i flera partier, men man måste se detta som ett sammanhang. Vi måste ha ett antal styrmedel som fungerar väl tillsammans och hur den helheten ska se ut får vi återkomma till, säger miljöminister Karolina Skog (MP).