Mahmoud Nasr Hassans motorproblem visades sig direkt efter köpet. Foto: SVT

Bilfirman köper tillbaka Mahmouds bil

Uppdaterad
Publicerad

Motorfelet som Mahmoud Nasr Hassan upptäckte dagen efter sitt bilköp var inget dolt fel, menade företaget som sålde den begagnade bilen. Men efter Plus granskning väljer de att köpa tillbaka bilen.

– Det är ett fel på motorn, men den går fortfarande. Bilen har för hög oljeförbrukning och det är inget dolt fel, var bilfirmans platschefs besked när SVT:s konsumentredaktion Plus kontaktade honom i mitten av september i år. 

Då hade det gått tre och en halv månad sedan Mahmoud Nasr Hassan anmälde företaget Oscars Bil i Veddesta till Allmänna reklamationsnämnden (ARN), då företaget enligt honom vägrat låta honom reklamera motorfelet.  Företaget hade heller inte svarat ARN.

Till Plus sa platschefen att företaget aldrig nekat till att laga bilen, utan bara sagt att man inte skulle köpa tillbaka den. Men tre dagar efter det första samtalet med Plus köpte företaget tillbaka bilen.

Plus: Hur kommer det sig att ni ändrat er?

– Inget bolag vill bli uthängt i media. Och enligt mekaniker så var ju motorn på bilen sönder, och enligt lag så måste jag köpa tillbaka den, säger platschefen.

Men varför tog det så lång tid?

– För det första så har det varit väldigt slarvigt från oss. Vi har flyttat, haft en expandering och det har ramlat mellan stolarna. Det är ju mitt fel för det är jag som har ansvar för det.

– När du ringde så vart jag faktiskt påmind om det och då fick jag helt enkelt ta tag i det. Då gick jag in och läste och kollade vad det var och kontaktade kunden, säger platschefen.

I flera kunders köpeavtal med firman står det att ”säljaren tar inget ansvar för dolda fel”. Men enligt konsumentköplagen går det inte att avtala bort det ansvaret.

Varför skriver ni så? 

– Det avtalet är skrivet för jättelänge sedan. Jag måste ändra det. Vi har nyligen blivit kvalitetssäkrade så vi måste sitta ner med våra avtal, det är en hel del arbete som måste ändras. Det kommer göras inom kort.

Sedan 2014 har 15 kunder anmält bilfirman till ARN. I åtminstone tre av dessa fall (alla är ännu inte utredda och uppföljda) så har företaget inte följt nämndens rekommendation.

Enligt platschefen rör dessa fall tiden innan han började på företaget. Men han säger att alla ARN-beslut kommer att kollas upp och efterföljas som en del i företagets kvalitetssäkringsarbete.

Bilfirman

  • Sedan 2014 har totalt 15 unika ärenden rörande bilfirman kommit in till Allmänna reklamationsnämnden.  
  • I åtta av de totalt elva fall som nämnden hunnit fatta beslut i fick konsumenten helt eller delvis rätt i sina krav gentemot firman.  
  • Sex av dessa åtta fall har ARN följt upp, och gällande tre av dessa har företaget inte följt nämndens rekommendation. Två av dessa fall anmäldes 2016 och ett 2017. 

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.