Bilköer på Essingeleden, Stockholm, i eftermiddagsrusningen Foto: Foto: Tomas Oneborg / SvD / TT

Efter klimatlarmet – svenska bilindustrin står inför svår utmaning

Uppdaterad
Publicerad

FN:s klimatpanel slår fast att världens koldioxidutsläpp måste minska drastiskt om jordens medeltemperatur inte ska stiga mer än 1,5 grader. Det innebär en utmaning för den svenska bilindustrin som står för en stor del av de utsläpp som är skadliga för miljön och för hälsan.

En del förändringar är på gång i våra europeiska grannländer. Danmarks regering vill stoppa nytillverkning av bilar som drivs av bensin och diesel från och med år 2030. Och Tyskland har infört lokala körförbud i flera städer.

Än så länge har enbart miljözoner för tunga fordon införts i Sverige. Det innebär att kommuner kan stänga ute vissa typer av tunga fordon från miljökänsliga områden.

Klimat

– Det kan vara ett bra verktyg om det är så att det finns problem med luftföroreningar i städerna. Det är ett verktyg för kommunerna att kunna införa, säger Jessica Alenius, vice VD för branschorganisationen Bil Sweden i SVT:s Morgonstudion.

Bilindustrin står inför en stor omställning

Det krävs mer av bilindustrin än klimatzoner för att Sverige ska kunna minska utsläppen menar Jacques Wallner, motorjournalist på Dagens Nyheter.

– Vi behöver en bilindustri som inte är så konservativ utan som anammar det nya och utvecklar bättre fordon. Om vi inte ska ha förbränningsmotorer så måste vi ha några andra motorer, exempelvis elmotorer, säger Wallner.

Jessica Alenius menar i stället att bilindustrin står inför en stor omställning.

– Vi är inne i en väldigt stor omställning just nu där bland annat elektrifiering och biobränsle är viktiga faktorer för att kunna förändra våra ambitiösa klimatmål, säger Alenius.

”Måste vara billigt att välja rätt”

Danmarks regering har som på förslag att stoppa nytillverkningen av bilar som drivs av bensin och diesel, men det tror inte Jacques Wallner är rätt väg att gå.

– Jag tror att det alltid måste vara billigare att välja rätt. Om jag och Jessica skulle få uppdraget att gå ut och köpa en billig bil skulle vi upptäcka att den billigaste bilen blir en liten bensinbil, säger Wallner.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.

Klimat

Mer i ämnet