I ett elektrifierat järnvägssystem drivs tågen framåt av ström via en kontaktledning eller strömskena. Tåg som går långt och snabbt drivs i regel via en kontaktledning av koppar som hänger i luften, över tåget.
– Det är en av anledningarna till att elektrisk järnväg är så pass energieffektiv, säger Sebastian Stichel, professor i järnvägsteknik på KTH.
Men kontaktledningens placering i luften gör det även till en måltavla för fallande träd och bråte. Vid kraftiga oväder och stormar är systemet därför extra utsatt.
Kallt klimat försvårar
Alla länder som har elektrifierad järnväg drabbas emellanåt av problem med ledningarna. Det nordiska klimatet försvårar dock omständigheterna ytterligare. Is och frost ökar det elektriska motståndet.
– Det ser ganska häftigt ut, det blir ljusbågar av den höga strömmen men det tär på materialet, säger Sebastian Stichel.
Behövs rustas upp
Vissa problem kommer aldrig gå att förutse men andra skulle kunna hända mer sällan. Sverige ligger efter med underhållet av kontaktledningar och enligt Sebastian Stichel arbetar Trafikverket med att rusta upp de gamla systemen.
– De jobbar hårt på att uppgradera och förnya järnvägen men man har helt enkelt inte hunnit överallt, det skulle göra systemet mer stabilt.
Kan man undvika problemen genom att gräva ner ledningarna i marken? Hör järnvägsexperten förklara i klippet ovan.