Leasing innebär att man hyr en personbil av ett företag, för en fast månadskostnad, istället för att köpa och äga den själv. Att hitta rätt bland avtalen verkar vara en djungel.
Josef leasar en personbil sedan ett halvår tillbaka. Trots att han bara är i början av leasingperioden har han redan kört för mycket.
– Det kommer nog att landa på 15.000 kronor för övermil tror jag, när vi är klara.
Olika avtal på marknaden
Det finns en hel del olika leasingavtal på marknaden och det kan vara svårt att jämföra dem. Filip Samuelsson, tidigare bilförsäljare, har sadlat om och hjälper numera konsumenter att hitta rätt i avtalsdjungeln. I dag driver han en oberoende jämförelsetjänst och tillhör inte någon återförsäljare.
Enligt Filip Samuelsson kan det till exempel bli problem om konsumenten byter jobb och får en längre körsträcka till jobbet, eller om man vill flytta utomlands.
– Man behöver ha koll på vad som gäller innan man skriver på, så att man inte står där och tror någonting utan att veta hur man ska gå till väga, säger Filip Samuelsson.
Branschförbund tar fram guide
På Motorbranschens riksförbund (MRF) håller man på att ta fram en guide för privatleasing. Guiden kommer vara klar i september i år. Johan Holmqvist, bilhandelsansvarig på MRF, påpekar att leasingbilar kanske inte är det bästa alternativet för alla. Om man inte vet var man kommer att bo eller jobba inom de närmaste tre åren till exempel kan det vara klokare att inte leasa en bil.
– Är du osäker på hur ditt bilbehov kommer se ut inom de närmaste åren så kanske det inte är dags för privatleasing just för dig, säger Johan Holmqvist.
Slitage och övermil kan bli dyrt
På Konsumentverket har man fått in anmälningar gällande privata leasingavtal. Privatleasing omfattas inte av konsumenttjänstlagen, konsumentköplagen eller konsumentkreditlagen. Detta medför att förhållandet mellan konsumenten och leasinggivaren regleras av leasingavtalet. Gabriella Fenger-Krog, enhetschef på Konsumentverket, pekar på en rad saker som kan gå fel.
Bland annat har man som konsument inte samma möjlighet att reklamera bilen vid fel. Månadsavgiften kan också stiga under leasingperioden.
– När du ska lämna tillbaka bilen så bedömer man kanske att den har utsatts för onormalt slitage och så får du betala kanske upp till 40.000 kronor extra för det, säger Gabriella Fenger-Krog.
– Normalt slitage bedöms olika av olika bilmärken. Att låta katten eller hunden åka med bilen hör inte till normalt slitage, heller inte om barnen råkar spilla något som inte går att tvätta bort. Det räknas inte som normalt slitage, säger leasingavtalsexperten Filip Samuelsson.
LÄS MER: Konsumentkritik mot privatleasing
På Motorbranschens riksförbund bekräftar man att sällskapsdjur normalt inte hör ihop med leasingbilar och att fläckar som kräver specialtvätt inte klassas som normalt slitage.
– Det får finnas stenskott och dörruppslag, men om du har stora blåbärsfläckar i baksätet så behövs det ju en klädseltvätt och det är ju inte normalt, säger Johan Holmqvist på MRF.
Ett vanligt leasingavtal bygger på 36 månader, 1500 mil per år och noll kontantinsättning – alltså hämtar du ut bilen för noll kronor.