-Efter det fantastiska 2007 väntade vi oss en viss avmattning, men det har kommit på skam. Hälsotrenden håller i sig, men framför allt verkar folk tycka att det är coolt att dricka te. Liksom med vin finns det teer för alla smaker och omständigheter, säger Henrik Hammarskiöld från Terådet.
De klassiska svarta och Earl Grey teerna utgör fortfarande den till volymen största andelen. Aromatiska och fruktiga teer ökar med 5 procent till 115 miljoner kronor.
Påsen lever än
Tre fjärdedelar av allt te köps i påsar. Försäljningen av tepåsar har ökat med 3 procent för perioden. Lösviktsteer fortsätter sin påbörjade uppgång och noterar en värdeökning på 4 procent.
-Ungdomstrenden verkar hålla i sig. Te ses som ett sunt alternativ till läsk och ett godare sätt att dricka vatten. Fruktsmaker ersätter behov av socker, säger Henrik Hammarskiöld. Dessutom, men det vågar man väl inte säga, verkar de dåliga tiderna ha ökat tekonsumtionen. En guldkant man kan unna sig kanske.
I Sverige dricker vi cirka 3 hekto te per person och år, vilket motsvarar 2 koppar i veckan. Britterna, som jämförelse, dricker cirka 3 kilo per person och år.