Enligt utbildningsminister Jan Björklund så har gallringen med jury tillkommit på begäran av just Kungliga Operan men det tillbakavisas:
– Jag tycker att det är orimligt att ett lärarkollegie och rektorer följer elever under en lång tid och sen så har man en extern jury som under två timmar gör en bedömning, säger Johannes Öhman, balettchef på Kungliga Operan.
Tre auditiontillfällen under en vecka, du kan åka ut redan efter första gången. En jury bestående av experter som inte vet något om barnen avgör om sjätteklassarna ska få gå vidare till sjunde klass.
Sara Någårds dotter var en av de elever som blev underkända:
– Emma blir ju så fruktansvärt ledsen, fullständig panik helt enkelt, och skriker till sin pappa att: ”pappa pappa hjälp, det måste ha blivit något fel”, säger Sara Nygårdh.
Begärde förändringen
Det kallas färdighetsprov och så har regeringen bestämt att det ska vara. Enligt utbildningsministern är det på balettskolornas och kungliga operans begäran:
– Ledningen för Kungliga Balettskolan begärde i åratal den här förändringen och Operan, säger utbildningsminister Jan Björklund (FP).
Men i dag tar balettchefen på Kungliga Operan avstånd från det här antagningsförfarandet. Det man framförallt vänder sig mot i regeringens förordning är att skolan ska vara helt bortkopplad från juryn:
– Jag tror att det blir en oerhörd stress för en tolvåring att veta att det är vid ett specifikt tillfälle som man ska visa sig och har man en dålig dag då så kanske många potentiellt bra dansare blir utgallrade.
Det är risk att man missar dansare helt enkelt?
– Ja eftersom juryn inte kan följa eleverna under läsåret på det sättet som lärare och rektorer gör.
Det här är inget som Kungliga Operan kom på i dag, det går helt i linje med deras remissvar till regeringen där man inte vill ha auditions inför jury utan istället mentorer som följer barnen under skolgången. Inte heller Svenska Balettskolan i Göteborg vill ha så kallade uppdansningar.
Massiv kritk
Kritiken mot hur de auditionliknande proven gått till har varit massiv. Inte minst från föräldrar och barn, vare sig de gått vidare eller inte. Hela förfarandet har upplevts som omänskligt och dessutom orättvist. Sara Nygårdhs dotter blev underkänd efter andra provet:
– När Emma hade sitt andra prov så tittade man på 26 barn samtidigt under en en timme. Man tar ingen som helst hänsyn till den dokumentation som finns från de pedagoger på skolan som sett barnens utveckling, säger Sara Nygårdh.
I morgon fattas det formella beslutet om vad som ska hända med de barn som blev underkända på färdighetsproven.
Ur propositionen:
”Svenska Balettskolan Göteborg och Västra Götalands läns landsting, förordar färre uppdansningar eller inga alls. Kungliga Operan AB och Svensk Scenkonst föreslår att man i stället för uppdansning ska ge varje elev en mentor under utbildningens gång eftersom en uppdansning premierar en viss typ av begåvning och inte visar bredden av vad en elev kan prestera. Skånes dansteater förordar av samma anledning också en mer kontinuerlig uppföljning.”