• Viktigt meddelande:

    Viktigt meddelande till allmänheten i Skelleftehamn och Örviken i Skellefteå kommun, Västerbottens län. Det brinner i ett industriområde med kraftig rökutveckling till följd. Räddningsledaren uppmanar alla i området att gå inomhus och stänga dörrar, fönster och ventilation. För mer information lyssna på Sveriges Radio P4 Västerbotten.

Foto: TT

Dieselbilen fortsatt populär i Sverige

Uppdaterad
Publicerad

Vid onsdagens toppmöte i Berlin diskuteras dieselbilens öde i Tyskland. Samtidigt är fortfarande varannan svensk ny bil en dieselbil – trots miljölarmen.

I Sverige är vi nästan lika förtjusta i dieselbilar som i Tyskland. Dieselbilen stod på toppen av sin popularitet i Sverige 2012, då två tredjedelar av alla nyregistrerade bilar i landet drevs med just diesel.

Sedan dess har svenskarnas intresse för dieselbilen svalnat något. Men fortfarande utgör de runt hälften av årets nyregistreringar, visar statistik från branschorganisationen Bil Sweden.

LÄS MER: Storstäder förbjuder dieselbilar

Hårt kritiserad

Det dieselbilen har fått kritik för på senare tid är de kväveoxid- och partikelutstläpp som bilarna står för. Dieselbilar släpper ut mindre koldioxid än bensinbilar, men mer kväveoxid.

– Det står emot varandra, är man duktig på det ena är man dåliga på det andra och vice versa, säger Bertil Moldén, vd på Bil Sweden och talesperson för den samlade bilbranschen i Sverige.

LÄS MER: Professorn: ”Dieselavgaserna skadar barns hjärnor”

Stor skillnad på äldre bilar

Han menar att det är stor skillnad på utsläppen från äldre dieselbilar och de bilar som säljs i dag. Dessa är av så kallad Euro-5 och 6-klass och alla är i princip utrustade med partikelfilter.

– De flesta moderna bilar har partikelfilter. Från och med Euro-5 satte man kraven på så sätt att man i princip var tvungen att använda partikelfilter, säger Öivind Andersson, professor och föreståndare för divisionen för förbränningsmotorer på Lunds tekniska högskola.

Problemet med nyare dieselbilar är utsläppen av kväveoxid och det är dessa utsläpp som de tyska politikerna nu vill att biltillverkarna gör något åt, genom att uppgradera mjukvaran i alla nyare bilar.

Vissa tyska politiker talar också om att tvinga industrin att tilläggsutrusta alla dieselbilar för att minska utsläppen.

LÄS MER: Krismöte om dieselbilens framtid

Kan bli dyrt för konsumenten

Det finns flera metoder för detta. En variant som Bertil Moldén nämner används redan i vissa bilmodeller och i många lastbilar och bussar, så kallad SCR-system (Selektiv katalytisk reduktion), då en vätska sprutas in i avgasströmmen och reducerar kväveoxidutsläppen.

Att installera ett sådant system kostar cirka 25.000 till 30.000 kronor extra enligt Bertil Moldén. Om det blev lag på att ha dem i alla nya bilar skulle det, enligt honom, kunna gå ut över konsumenterna.

Uppdatera äldre modell

Hur ser det då ut med äldre modeller. Om du vill lätta ditt klimatsamvete och uppdatera din gamla trotjänare.

Att installera ett SCR-system är inte möjligt i en äldre bil enligt Moldén. Och att utrusta en äldre bil som saknar partikelfilter är dyrt.

– De är ganska dyra för de är katalytiskt belagda. Så att det är en massa platina i dem, säger Öivind Andersson.

LÄS MER: Regeringen vill miljömärka drivmedel

Stabil andrahandsmarknad

Något som kan vara glädjande om man just investerat i en ny diesel är att begagnade bilar fortfarande säljer bra.

– Andrahandsmarknaden är stabil på begagnade dieslar, framförallt norr om Gävle, säger Bertil Moldén.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.