Stockholms tingsrätt valde att fria den 37-årige ryska säljchef på svenska Bombardier som varit åtalad för grovt givande av muta, mannen släpptes redan innan domen föll.
Åklagarna har inte kunnat bevisa att den åtalade har lovat eller erbjudit en otillbörlig förmån vilket är en förutsättning för att mutbrott ska föreligga, skriver tingsrätten.
Yrkade på fem år
Åklagare Thomas Forsberg yrkade på fem års fängelse och utvisning för den 37-årige säljchefen.
Enligt åklagaren mutade han en tjänsteman vid järnvägen i Azerbajdzjan som också företrädde en lokal partner, Trans-Signal-Rabita.
– Jag har inte gjort något olagligt, jag har bara gjort mitt jobb. Jag kollade allt med jurister, sade säljchefen i rätten.
Utredningen fortsätter
En fortsatt brottsutredning pågår samtidigt mot fler av 37-åringens svenska överordnade.
En fråga är vad dagens dom kan ha för inverkan på den utredningen och på bedömningen om affären är att betrakta som korrupt i lagens mening.
Mutor vid miljardaffär
Fallet rör en affär med signalsystem till järnvägen i Azerbajdzjan värd 2,7 miljarder kronor, en upphandling som ett konsortium med det svenska företaget vann 2013.
TT och SVT:s Uppdrag granskning rapporterade i mars att affären delvis genomfördes via ett brevlådeföretag i London vid namn Multiserv, som till synes omotiverat lade på 450 procent på priset.
Multiserv saknar kontor och anställda och kontrolleras av ryska affärsmän kända för att ha berikat sig på affärer med den ryska järnvägen. Bombardier har även gjort affär med samma affärsmän i flera länder i forna Sovjetunionen.
Företaget har konsekvent avböjt att kommentera ärendet så länge rättsprocessen pågår.
LÄS MER: Här är UG:s granskning
Fakta: Mutmisstänkt miljardaffär
2013 vinner ett konsortium med Bombardier i Sverige uppdraget att modernisera signalsystemet längs 50 mil järnväg i Azerbajdzjan, enligt åtalet på grund av mutor.
Den ryske säljchef vid Bombardier Transportation i Stockholm som står inför rätta har enligt åtalet, tillsammans med andra på företaget, mutat en tjänsteman vid den azerbajdzjanska järnvägsmyndigheten som också företrätt en lokal partner.
Denna partner, Trans-Signal-Rabita, kan dra in 600—800 miljoner kronor på affären.
Kontraktet är sammanlagt värt 2,7 miljarder kronor i dagens penningvärde. Det finansieras till 85 procent av ett lån från Världsbanken, som också misstänker mutor.
Bombardier är en kanadensisk koncern men dess verksamhet i Stockholm säljer järnvägsutrustning och ansvarar för marknaderna i Norden och forna Sovjetunionen.