SVT:s meteorolog: Snöovädret kan ta ny fart

Uppdaterad
Publicerad

Trafiken rullar igen på E6:an vid Stenungsund efter att ha varit kilometerlånga köer. Men ett nytt snöområde passerar ikväll.

– Då kan det förekomma större mängder snö i Götaland och Svealand, säger SVT:s meteorolog Deana Bajic.

På E6 har det varit ordentligt besvärligt under kvällen och natten. Kilometerlånga köer bildades i båda riktningar i närheten av Stenungsund. Hundratals lastbilar blev stående efter att de fastnat i det hala väglaget. Många bilister satt still i över fem timmar.

– Just nu har trafiken börjat rulla på E6:an, säger frilansfotograf Mikael Berglund i SVT:s Morgonstudion när han står vid E6:an.

”Lite bättre”

SVT:s meteorolog säger att vädret blivit något bättre.

-  Det har blivit lite bättre. Det kan förekomma någon snöby. Men det är svårt att säga exakt var någonstans,säger SVT:s meteorolog Deana Bajic i Morgonstudion.

Trots att trafiken rullar igen längs väg E6 vill inte SVT:s meteorolog blåsa faran över ännu. Snöovädret kan ta ny fart under måndagskvällen berättar hon. Foto: Arkivfoto: TT

Blåser inte faran över

Trots att trafiken rullar igen längs väg E6 vill inte SVT:s meteorolog blåsa faran över ännu. Snöovädret kan ta ny fart ikväll berättar hon.

– Ett nytt snöområde passerar ikväll, då kan det förekomma större mängder snö i Götaland och Svealand, säger Deana Bajic.

Lastbilar med dåliga däck

Enligt frilansjournalisten Mikael Berglund är den främsta orsaken till de enorma köerna att många lastbilar har dåliga däck. De står och slirar i backar och på väg upp på broar.

– Alla lastbilar som rullar på vägarna har inte bra däck. Är det då en bro eller backe och så kommer inte alla upp. Om en stannar, så stannar de övriga och står och slirar. Så enkelt är det. Det räcker att en lastbil stannar på vägen upp i backen eller på bron så kommer den inte igång igen, säger han i Morgonstudion

Fakta

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.