Foto: TT

Efter flygstrulet: Allt fler anmäler SAS till Allmänna reklamationsnämnden

Uppdaterad
Publicerad

Efter årets många förseningar och inställda flyg kräver allt fler SAS-passagerare ut sin rätt till ersättning via Allmänna reklamationsnämnden. Från 88 anmälningar i fjol till 147 anmälningar under samma period i år.

Upprörda resenärer nöjer sig inte bara med att klaga på sociala medier och tillbringa timmar i telefonkö till SAS kundtjänst, som SVT tidigare rapporterat om.

Allt fler går vägen via Allmänna reklamationsnämnden (ARN), myndigheten som avgör tvister mellan konsumenter och företag. Från 1 maj till 8 augusti år 2017 fick ARN in 88 anmälningar mot SAS. I år är siffran för samma period 147 anmälningar.

Kan bli dyrt för SAS

Av de tio senaste ARN-anmälningarna som SVT Nyheter begärt ut gäller de flesta kraftigt försenade eller inställda flyg. De flesta begär en ersättning på 250 euro per passagerare i enlighet med EU-förordningen om kompensation och assistans till passagerare vid nekad ombordstigning och inställda eller kraftigt försenade flygningar.

Om alla hittills över 100 000 drabbade SAS-resenärer kräver ut sin EU-lagstadgade ersättning skulle notan landa på 360 miljoner kronor – 215 miljoner kronor mer än vad resenärer var berättigade till vid samma tidpunkt i fjol.

SAS: ”Ha tålamod”

Randi Baasch, presstalesperson på SAS, uppmanar kunder att vara tålmodiga.

– I och med inställda flyg och förseningar finns en ökad press på SAS just nu. Vi har tagit in extrapersonal för att kunna klara av den höga belastningen på vår kundtjänst. Vi jobbar så snabbt vi kan med ersättningar och vi följer så klart de regler som är satta i EU-förordningen.

Hon avböjer att lämna en kommentar om de hundratals miljoner kronor som ersättningarna till passagerare kan komma att kosta företaget, och hänvisar till kvartalsrapporten som kommer den 31 augusti.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.