En person som håller i en bok och läser, omgiven av böcker på en hylla. I bakgrunden syns färgglada bokomslag och barnböcker, vilket skapar en mysig atmosfär för läsning.

Javascript är avstängt

Javascript måste vara påslaget för att kunna spela video
”Det är en annan upplevelse att läsa en fysisk bok än att läsa en på skärm eller dator”. Därför tycker barnen det är viktigt att läsa. Foto: Emil Larsson

Efter läskrislarmen – försäljningen av barnböcker ökar i julhandeln

Publicerad

Bokjättarna vittnar om ett mer än tioprocentigt uppsving för barnböcker i årets julhandel. Branschen tror att höstens rapportering om läskrisen bland svenska barn kan ligga bakom trenden.

Larmen om bristande läsförståelse hos barn och unga har duggat tätt sedan i somras. Både skolor, lärosäten och politiker har beskrivit det som en läskris, där många barn i dag läser för lite, både hemma och i skolan. SVT har bland annat rapporterat om brister i skolans läsundervisning.

Adlibris, Bokusgruppen och Tradera vittnar alla om att försäljningen av barnböcker till privatkonsument har ökat under årets julhandel i jämförelse med under förra julen. Traderas försäljning har ökat med 13 procent och Adlibris med 10 procent.

– Jag törs bara spekulera men förhoppningsvis har till exempel skriverier om skärmtid, läsförmågan och hållbarhet påverkat konsumenten. En barnbok är ju en investering för barnets framtid, säger Sakari Luovio, försäljningschef på Adlibris.

Föräldrar uttrycker oro

Karin Mannerstråle arbetar för barnboksavdelningen i en av Akademibokhandelns butiker i Stockholm och upplever att många föräldrar just nu uttrycker oro över barnens läsning.

Men hon menar också att det är viktigt att klarlägga om det handlar om att barnet har lässvårigheter eller om det bara handlar om att väcka läslust.

– Då får man ta reda på vem barnet är och vad den personen kan vara intresserad av. Man får även ta reda på om det handlar om att barnet har svårt att läsa, säger hon.

Läsintresserade föräldrar kan ligga bakom

Sedan tidigare är det känt att det finns stora skillnader i läsning på hemmaplan mellan olika grupper. Möjligen kan det vara så att försäljningsökningen kan handla om att redan läsintresserade föräldrar köper ännu fler barnböcker än tidigare.

– Man kan tänka sig att det är de som själva läser som köper böcker till sina barn. Eller de som har möjligheten till det eller medvetenheten till det, säger Melina Nordstrand, vice ordförande för Förläggareföreningen och försäljningschef för barnboksförlaget Opal.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.

Läskrisen

Mer i ämnet