Larmen om bristande läsförståelse hos barn och unga har duggat tätt sedan i somras. Både skolor, lärosäten och politiker har beskrivit det som en läskris, där många barn i dag läser för lite, både hemma och i skolan. SVT har bland annat rapporterat om brister i skolans läsundervisning.
Adlibris, Bokusgruppen och Tradera vittnar alla om att försäljningen av barnböcker till privatkonsument har ökat under årets julhandel i jämförelse med under förra julen. Traderas försäljning har ökat med 13 procent och Adlibris med 10 procent.
– Jag törs bara spekulera men förhoppningsvis har till exempel skriverier om skärmtid, läsförmågan och hållbarhet påverkat konsumenten. En barnbok är ju en investering för barnets framtid, säger Sakari Luovio, försäljningschef på Adlibris.
Föräldrar uttrycker oro
Karin Mannerstråle arbetar för barnboksavdelningen i en av Akademibokhandelns butiker i Stockholm och upplever att många föräldrar just nu uttrycker oro över barnens läsning.
Men hon menar också att det är viktigt att klarlägga om det handlar om att barnet har lässvårigheter eller om det bara handlar om att väcka läslust.
– Då får man ta reda på vem barnet är och vad den personen kan vara intresserad av. Man får även ta reda på om det handlar om att barnet har svårt att läsa, säger hon.
Läsintresserade föräldrar kan ligga bakom
Sedan tidigare är det känt att det finns stora skillnader i läsning på hemmaplan mellan olika grupper. Möjligen kan det vara så att försäljningsökningen kan handla om att redan läsintresserade föräldrar köper ännu fler barnböcker än tidigare.
– Man kan tänka sig att det är de som själva läser som köper böcker till sina barn. Eller de som har möjligheten till det eller medvetenheten till det, säger Melina Nordstrand, vice ordförande för Förläggareföreningen och försäljningschef för barnboksförlaget Opal.