I september 2017 bötfällde EU-kommissionen den svenske lastbilstillverkaren Scania till drygt åtta miljarder kronor för olaglig kartellverksamhet.
Enligt kommissionen hade Scania under 14 år samarbetat med fem andra ledande lastbilstillverkare i Europa om prissättning på grossistnivå och om att samarbeta om när man skulle införa ny utsläppsteknik och att välta över kostnader för ny avgasrening på kunderna.
Ville inte förlika
Undersökningen av kartellen inleddes efter att lastbilstillverkaren Man, som numera ingår i samma koncern som Scania, tipsade EU-kommissionen om kartellverksamheten samtidigt som bolaget ansökte om immunitet.
Kommissionen genomförde gryningsräder 2011. År 2016 förlikades lastbilsbolagen i kartellen med EU-kommissionen. Ett av bolagen som erkände och förlikades var Volvo.
Scania accepterade inte förlikningen utan överklagade beslutet eftersom man enligt ett pressmeddelande inte hade träffat några ”europeiska överenskommelser” om priset.
Scania: ”Vi står fast”
Scania fortsätter att tillbakavisa anklagelserna.
– Genom hela denna process i alla år har Scania tillbakavisat alla anklagelser. I övrigt är det för tidigt för att kommentera en så omfattande dom, säger Scanias presschef Erik Bratthall till SVT Nyheter Södertälje direkt efter beskedet kom.
Kommer ni överklaga domen?
– Domen är inte definitiv och vi kommer återkomma till om vi ska överklaga. Men samtidigt står vi fast vid att vi inte har träffat några överenskommelser för prissättning eller försenat någon introduktion för nya motorer, säger Bratthall.
Stäms av tusentals företag
Enligt Scanias årsredovisning för 2020 har bolaget lämnat en bankgaranti på bötesbeloppet ifall man förlorar i domstolen.
Den totala bötessumman för de inblandade bolagen var cirka 36,5 miljarder kronor.
Kostnaden för kartellbolagen kan dock bli betydligt större än bara böterna. Efter kartelldomarna har tusentals företag som anser sig drabbade av kartellen och de höga lastbilspriserna gått samman och stämt tillverkarna i flera stora grupptalansprocesser i bland annat Tyskland och Holland. Totalt handlar det om tiotals miljarder kronor.