Skillnaden mot tidigare är att ett godkännande på förhand inte längre ska behövas för att gå in med pengar. Enligt näringsdepartementet innebär det att flygplatserna nu kan ”andas ut”.
De 30 berörda flygplatserna har det gemensamt att de samtliga har mindre än 200.000 passagerare per år och det är också det som är kravet för att slippa undan en prövning av eventuella driftsstöd från skattebetalarna mot EU:s statsstödsregler. Flygplatser med ett så litet, relativt sett, antal passagerare har svårt att klara ekonomin utan stöd.
En besparing
EU-kommissionären med ansvar för reglerna, Margrethe Vestager, säger i ett pressmeddelande att den nya tillämpningen av reglerna ska spara ”tid och arbete” för medlemsländerna. Kommissionen ska i stället rikta in sig på ärenden som anses ha större betydelse för att upprätthålla konkurrens på lika villkor inom unionen.
”Det har under en längre tid funnits osäkerhet kring det statliga stödet till våra regionala flygplatser. Nu har vi fått igenom reviderade statsstödsregler som tydliggör förutsättningarna för att fortsätta driva regionala flygplatser i vårt avlånga land” skriver näringsminister Mikael Damberg (S) i en skriftlig kommentar till TT.
Flygplatser som berörs
- Arvidsjaur
- Borlänge-Falun
- Eskilstuna
- Falköping
- Gällivare
- Hagfors
- Halmstad
- Hemavan
- Höga kusten
- Jönköping
- Karlstad
- Kristianstad
- Linköping
- Ljungbyhed
- Lycksele
- Mora-Siljan
- Norrköping
- Pajala
- Skövde
- Västerås
- Storuman
- Sveg
- Sälen
- Torsby
- Trollhättan
- Vilhelmina
- Växjö
- Ängelholm-Helsingborg
- Örebro
- Örnsköldsvik