Sociala medier och olika digitala tjänster har blivit framgångssagor för några av världens högst värderade företag. De bidrar till ekonomisk tillväxt och under den arabiska våren lyftes deras värde för yttrandefriheten. För att använda tjänsterna ger vi dem vår data.
Markus Bylund som tidigare har forskat om integritetsfrågan i över tio år på forskningsinstitutet SICS säger att vi inte vet så mycket om hur datan sedan används. Bristen på transparens gör att vi därför inte kan värdera integritetsintrånget mot nyttan med tjänsterna.
”Svårt att överblicka”
– Jag har svårt att överblicka konsekvenserna av att någon skaffar sig all den här informationen om mig, säger integritetsexperten Markus Bylund.
I andra fall är vi vana att göra en avvägning. Varje år dör till exempel hundratals människor i trafiken. Det går att räkna ut hur många människoliv som hade räddats om vi sänker hastigheten. Trots att det är tekniskt möjligt att rädda liv så finns ingen teknik i dagens bilar som hindrar oss från att köra för fort.
– Den diskussionen har vi nästan inte alls. Det enkla skälet är att vi ganska lätt förstår att det skulle innebära en konkret integritetskränkning. Jag skulle inte längre ha valet att köra för fort. Jag skulle ha ett system som tvingar mig in i en konformitet, säger Markus Bylund.
Saknar transparens
Enligt honom är det ett problem att vi inte kan göra den värderingen när det gäller hur digitala tjänster samlar in data om användare. Som SVT tidigare berättat redovisar de största teknikföretagen sedan några år tillbaka transparensrapporter där det framgår hur mycket information de lämnar ut till myndigheter i olika länder. Däremot finns det ingen rapport som visar hur datan har använts och vad den säger om vilka vi är.
– Jag skulle tycka det var intressant att se den här typen av transparensrapporter. Eller speglingar av den här informationen och vilka konsekvenser den får. Det tror jag skulle hjälpa mig att göra mer aktiva val om var någonstans jag vill vara på nätet, säger Markus Bylund.