De kvinnliga företagsledarna bland svenska aktiebolag är få jämfört med männen, men när det gäller branschen hår och skönhetsvård är kvinnorna fler än männen. Foto: Lars Pehrson/SvD/TT

Få kvinnliga företagsledare i svenska aktiebolag

Uppdaterad
Publicerad

Endast 18 procent av företagsledarna i svenska aktiebolag är i dag kvinnor. Störst andel kvinnor går att hitta bland unga företagsledare och den enda bransch där kvinnorna är fler än männen är inom hår och skönhetsvård, enligt siffror från organisationen Företagarna.

Andelen kvinnliga företagsledare inom svenska aktiebolag, med en omsättning på minst 500 000 kronor, är få. Enligt en analys från organisationen Företagarna är endast 18 procent kvinnor.

– Jag är tyvärr inte förvånad, det har sett ut såhär under väldigt lång tid. Vi fick ett liknande resultat när vi gjorde samma undersökning för tre år sedan, säger Lina Skandevall vid Företagarna.

Hon har själv drivit eget företag i 15 år.

– Trots att jag är en modig person hade jag själv behövt en spark i baken. Det måste finnas förebilder och uppmuntran från flera håll och ser och hör man bara män blir det svårt, säger Lina Skandevall.

Fler kvinnor bland unga

Störst andel kvinnor går att hitta bland unga företagsledare som är under 25 år, där 24 procent av företagsledarna är kvinnor.

– Trots förbättringen hos de yngre så går utvecklingen för långsamt, säger Lina Skandevall.

Det finns dock en bransch där kvinnorna är fler än männen: Hår & skönhetsvård. Där är nästan 75 procent av företagsledarna kvinnor.

– Jag tror att det beror på att man startar eget i en bransch där man känner sig trygg. Kvinnor har också hög representativitet inom hälsa och sjukvård, säger Lina Skandevall.

Vanligast med en Lars

De vanligaste namnen hos svenska företagsledare är Lars, Anders, Erik, Per och Johan. Först på 18:e plats hittas ett kvinnligt namn: Maria.

– Det bekräftar bara bilden av hela den här analysen, säger Lina Skandevall.

Stockholm är det län som har högst andel kvinnliga företagsledare, lite mer än 22 procent av företagsledarna är kvinnor. Sämst är Jönköping och Kronoberg där 13 procent respektive 14 procent av företagsledarna är kvinnor.

Om Företagarnas analys

Analysen bygger på statistik från 284 996 företag som tagits fram tillsammans med data- och analysföretaget Retriever. De använde i sin tur Bolagsverket, Skatteverket och Statistiska centralbyrån (SCB) som källa.

Samtliga företag i analysen är aktiebolag (AB) och har minst 500 000 kronor i omsättning. Analysen genomfördes i november 2019 efter att SCB publicerat nya siffror från 2018.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.