Facebooksidan ”Rädda Vården”, vars anonyma avsändare sprider ett hårt nischat urval av sjukvårdsrelaterade katastrofnyheter, håller på att bli en betydande opinionsbildare. I kommentarstrådarna under inläggen på sidan förs högröstade diskussioner av sidans följare. Många uppger att de själva arbetar inom vården.
”Vissa grupper har fått enormt genomslag”
Cecilia Sandahl, presschef på Vårdförbundet, menar att Facebooksidor likt ”Rädda Vården” kan fylla en värdefull funktion för människor som arbetar inom vården.
– Vi har 114,000 medlemmar, så det finns nog medlemmar i alla de här Facebookgrupperna. Det kan vara en väldigt effektiv metod, och vissa grupper har fått enormt genomslag i medier. Sedan får man självklart inte bryta någon patientsekretess.
Läs mer: Sprider skräckbild av vården – Facebooksida växer snabbt
”Man är väldigt negativ”
Läkarförbundets kommunikationschef Ulrica Törning menar att sociala medier kan fungera som en positiv arena för opinionsyttring, men är kritisk till hur sidor som ”Rädda Vården” sprider en onyanserat alarmistisk bild av svensk sjukvård.
– Det finns många tokigheter inom vården, och vi vill belysa problem och komma med lösningar, men det betyder inte att vi inte har en väldigt bra vård i Sverige, med otroligt duktiga och kompetenta människor. Det blir väldigt ensidigt i de här forumen, man är väldigt negativ ibland, säger hon till SVT Nyheter.
Törning menar att man inom Läkarförbundet är medvetna om den ökande opinionsroll som aktörer i sociala medier numera har.
Läs mer: ”Stöd svenska polisen” sprider rädsla och manipulerar fakta
”Den vård vi har är av fantastiskt hög kvalité”
Hans Karlsson är chef för avdelningen för vård och omsorg inom SKL, Sveriges kommuner och landsting. Han känner väl till Facebooksidan ”Rädda Vården” och har själv sett dess inlägg i sina flöden, trots att han inte aktivt följer sidan.
– Det kan påverka tilliten till vården bland de patienter som söker vård eller behöver hjälp och skada tilliten både bland patienter och vårdpersonal.
Hans Karlsson menar att sidan sprider enahanda budskap och att detta är ett problem i sig.
– Samlat blir det en massivt negativ och ensidig bild av den vård vi har i Sverige, som faktiskt är av fantastiskt hög kvalité jämfört med andra länder.
Hur hanterar SKL den här typen av nya opinionsbildare?
-– Vi har ingen speciell punktmarkering. Vi jobbar i stället med att beskriva både det som är dåligt och det som är bra så objektivt som möjligt. Det är en dålig strategi att inte vara offentlig. Om vi (SKL) agerar gör vi det öppet och transparent och visar att vi är SKL, och det är vi tydliga med. Vi har till exempel olika Twitterkonton, bloggar och Facebook och kommunicerar ofta ut samma information i alla kanaler, säger Hans Karlsson.