En infekterad strid har blossat upp mellan Finlands taxichaufförer.
Sedan den finska staten införde fri etablering i taxibranschen har konkurrensen mellan taxiförarna hårdnat – rejält.
Taxilagen som infördes 2018 innebär i praktiken att vem som helst med en licens får köra taxi. Taxorna, som tidigare var strikt reglerade, släpptes fria och kravet på taxameter slopades. Några begränsningar för hur många taxibilar som får registreras finns inte heller.
Slagsmål och krossade bakrutor
Den finska dagstidningen Ilta-Sanomat har pratat med flera taxichaufförer som vittnar om hur jakten på kunder lett till brutala metoder. Enligt förarna har situationen gått så långt att vad som liknas vid ”karteller” av oseriösa taxiförare tagit kontroll över ett område utanför järnvägsstationen i Helsingfors.
Enligt förarna har polisen tvingats rycka in när kunderna attackerats av aggressiva förare. Även slagsmål mellan chaufförer har inträffat.
– Jag har sett folk som brottas och blir slagna i ansiktet. Jag har jobbat i 40 år och har aldrig sett något liknande, säger taxiföraren Timo Salonen till tidningen.
En annan förare berättar att han sett en bakruta krossas med ett basebollträ och om bilar som blivit sparkade på. Taxichauffören Kaarlo Hjerpe vill inte längre vistas vid järnvägsstationen.
– Jag har inte varit där på minst två år. Jag vill inte bli av med min bil, säger han.
”Lönerna har minskat med 80 procent”
Den förändrade taxilagen har lett till försämrade villkor för flera chaufförer, menar Timo Salonen. Skälet är att utbudet av taxibilar är betydligt större än efterfrågan.
– Lönerna har minskat med 80 procent. Om jag tidigare hade 3 500 euro kvar i fickan per månad, så är det nu snarare 600–700 kvar, säger han.
– Det säger sig själv om antalet bilar ökar med över 40 procent men antalet kunder är detsamma. Det krävs ingen avancerad matematik för att räkna ut vad det orsakar, säger taxichauffören Rainer Andersson.
Staten lovar åtgärder
Finska Konkurrens- och konsumentverket publicerade en utredning om taxireformen i januari och kunde då konstatera att priserna för taxiresor skjutit i höjden. Då utlovade kommunikationsministern Timo Harakka åtgärder, men först nästa år.
Redan innan lagen infördes fanns en oro i Finland – och från Sverige kom en varning.
– Min hälsning till Finland är att man måste tänka ett varv extra. Man måste se till att det finns väldigt tydliga sanktioner för dem som inte sköter sig, sa svenska Transportarbetareförbundets Emil Burman till Hufvudstadsbladet.