Det så kallade tandvårdsstödet finns för att skydda patienter från för höga tandläkarkostnader. Om ett ingrepp blir dyrare än 3.000 kronor behöver inte patienten betala hela summan själv. I stället får tandläkaren begära ersättning från Försäkringskassan för en del av kostnaderna.
LÄS MER: Dieter blev lurad – av sin tandläkare
Men kontrollerna är få, och både fusk och slarv är vanligt. En stickprovsundersökning år 2015 ledde till att så många som 27 procent av de slumpvis kontrollerade tandvårdsmottagningarna fick ett återkrav på grund av felaktiga utbetalningar. Totalt uppskattas de kosta statskassan 180 miljoner varje år.
Informerar inte patienterna – av princip
I vissa fall har de fuskande tandläkarna enbart krävt Försäkringskassan på för mycket pengar, men många gånger har även patienten fått betala för dyrare behandlingar än de som faktiskt har utförts. Men som patient får man inget veta. Försäkringskassan har som princip att inte informera om man avslöjat en fuskande tandläkare, även om man sett att patienten blivit överdebiterad.
Fri prissättning
– Vi har gjort bedömningen att det inte är information som vi går ut med. Det är fri prissättning på tandvård och om vårdgivaren och patienten har kommit fram till ett pris, så gäller det. Återkravet som vi tar fram gäller bara mellan Försäkringskassan och vårdgivaren, säger Linda Jakobsson som är chef för tandvårdsstödet på Försäkringskassan.
Men borde det inte vara så att man även får tillbaka pengar som privatperson, eller åtminstone får veta att man betalat för mycket så att man själv kan kontakta tandläkaren?
– Systemet är inte uppbyggt på det sättet. Men vi planerar att utveckla och förstärka patientens roll något. Bland annat genom att bygga ut ”Mina sidor” på Försäkringskassans hemsida så att man gå in och se var man ligger i högkostnadstrappan, vilka åtgärder som rapporterats in på ens personnummer och vilket tandvårdsstöd som betalats ut.
LÄS MER: Varnar för organiserad brottslighet