Näthandeln växer och mer än var tionde krona handlas nu på nätet. SVT har speciellt tittat närmare på hur matbutiken på nätet kan manipulera oss att köpa mer när intrycken bara kommer från synen.
Känsel och doft
Möjligheten att klämma och känna på en frukt att den är mogen är svår att ersätta för e-handlaren. Detsamma gäller naturligtvis dofter från butikens nygräddade bröd.
– För e-matbutiken blir det väldigt viktigt att garantera leveranskvalitén men det är inte alltid lätt. Exempelvis bananer vill vissa ha omogna medan andra vill ha gulare, säger Sara Rosengren, professor på Handelshögskolan i Stockholm.
Hon fortsätter:
– E-handlaren får använda bilder som föder associationer hos kunden.
Omvänd logik
I den fysiska butiken är det ingen tillfällighet att mjölken – en vara många behöver – finns längst in i butiken. Tanken är naturligtvis att man ska passera olika varugrupper och lockas till fler köp.
– I e-handeln är logiken omvänd. Där handlar det om att visa rätt produkt för kunden. När man väl har gjort det visar man upp andra produkter som kan vara alternativ eller passa till, eller produkter som andra kunder tittat på, säger Sara Rosengren.
Impulsköpet
Godiset vid kassan lockar till impulsköp i den vanliga affären. På nätet försöker handlarna få oss att köpa mer när vi ”borde” vara färdighandlade med en annan teknik.
– Motsvarigheten till ”godiset vid kassan” är i e-butiken att du automatiskt får förslag på passande varor till de i din varukorg eller förslag på sådant som folk ofta glömmer, säger Sara Rosengren, och exemplifierar med glödlampor.
Vi köper mer och hälsosammare på nätet
När slutsumman på kvittona jämförs mellan den vanliga affären och e-butiken så har e-handlaren vunnit – deras kvitto landar på ett högre belopp. Dessutom har vi också köpt hälsosammare, enligt forskning.
– Man betar av en inköpslista snarare än att man inspireras att lägga på nya saker i varukorgen, avslutar Sara Rosengren.