Svarstiderna på SOS Alarm ökar. I snitt tar det omkring 15 sekunder att svara, jämfört med de åtta sekunderna som alarmeringsavtalet kräver, enligt Sveriges Radio Ekot. Svarstiden var samma förra året, vilket Myndigheten för samhällsskydd och beredskap (MSB) beskrev som ett allvarligt problem redan då.
Hittills i år har SOS Alarm tagit emot 115.000 fler samtal än samma period förra året.
– Vi har en ökande befolkning och en ökande andel äldre. Men det är nog också så att den nya äldregenerationen är mer benägen att ringa 112. Tidigare kanske man snarare ringde sina barn i första hand, säger Helena Söderblom, presschef på SOS Alarm, till Ekot.
Tidigare har företrädare för SOS Alarm också angett att fler larmar via mobilen, vilket gör att flera samtal om samma händelse ofta kommer in. SOS Alarms vd Maria Khorsand och verksamhetschefen Claes Eliasson varnade tidigare i år på Svenska Dagbladets debattsida att operatörerna är för få och att det ökade trycket sliter på dem.
Antalet busringningar går ned, medan samtalen med hjälpbehov ökat med cirka 350 samtal om dagen.